Tak wygląda podróż szybkim pociągiem w Chinach. Niedługo przyspieszą one do 1000 km/h

Leszek Sadkowski
Nowa linia chińskiej szybkiej kolei łączy leżące na południowym-zachodzie kraju wielkie miasta: Chengdu (ok. 15 mln mieszkańców), Chongqing (ok. 8 mln) i Guiyang (ok. 5 mln). Wkrótce w Chinach powstać ma eksperymentalny tor maglev, na którym będą prowadzone badania nad pociągami poruszającymi się z prędkością od 600 do 1000 km na godzinę.
Tak wygląda podróż chińskim pociągiem. Fot. Leszek Sadkowski

Z Chengdu do Chengdu w 8 godzin

W kwietniu ruszyła nowa linia chińskiej szybkiej kolei, która łączy leżące na południowym-zachodzie kraju wielkie miasta. To pierwsza międzyprowincjonalna obwodowa linia kolejowa w kraju - podaje lokalny serwis internetowy z Chonqqingu.

Pociąg wyrusza ze wschodniego dworca kolejowego w Chengdu i okrąża miasta prowincji Syczuan, prowincji Guizhou i gminy Chongqing, po czym zawraca do Chengdu. Zajmuje to z przystankami niecałe osiem godzin, a cała trasa ma długość 1 290 kilometrów.

Pętla składa się z trzech odcinków - Chengdu-Chongqing, Chengdu-Guiyang i Chongqing-Guiyang. Na każdym odcinku pociąg jedzie z inną zaprojektowaną prędkością, odpowiednio 300 km/h, 250 km/h i 200 km/h.


Szybszy wzrost gospodarczy

W ostatnich latach w Chinach pojawiło się duże zapotrzebowanie na szybkie połączenia kolejowe. Według China Railway Chengdu Group liczba podróży szybką koleją na krótkie odległości w Syczuanie, Chongqing i Guizhou wzrosła o 13 procent w 2019 r.

Międzyprowincjonalne połączenie ułatwi życie mieszkańcom wielkich miast i niewątpliwie pobudzi szybszy wzrost gospodarczy w całych środkowo-zachodnich Chinach.

Szybka kolej Chengdu-Guiyang skróci czas podróży między stolicami prowincji Syczuan i Guizhou do 2 godzin 58 minut. Linia biegnie przez prowincje Yunnan, Guizhou i Syczuan i jest pierwszą na świecie koleją dużych prędkości w tak górzystym regionie.

Jej długość wynosi blisko 650 kilometrów, prędkość projektowa to 250 kilometrów na godzinę, a cała inwestycja kosztowała ok. 78 miliardów juanów (ponad 11 miliardów dolarów).

Według China Railway Eryuan Engineering Group do 2025 r. sieć kolejowa w południowo-zachodnich Chinach osiągnie 15 000 kilometrów, z czego 5 700 kilometrów to właśnie linie dużych prędkości.

Miliardy pasażerów kolejowych

Ruch pasażerski na tutejszej kolei szybko rośnie. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2019 r. przewieziono 2,807 miliarda pasażerów, co stanowi wzrost o 240 milionów, czyli 9,4 proc. rok do roku. Liczba pasażerów w ruchu krajowym wyniosła 2,742 miliarda, co oznacza wzrost o 217 milionów, czyli 8,6 proc. rok do roku.
Dworzec wschodni w Chengdu123rf.com
Na koniec 2019 roku Chiny posiadały ponad 35 tys. km linii dużych prędkości, co stanowiło 70 proc. tego typu linii na świecie. W ciągu pierwszych 8 lat z szybkich kolei skorzystało ponad 5 miliardów pasażerów, a w samym 2019 roku około 2,3 miliarda pasażerów.

Warto dodać, że w tym roku w Chinach ruszy eksperymentalny tor maglev, na którym będą prowadzone badania nad pociągami poruszającymi się z prędkością od 600 do 1000 kilometrów na godzinę.

Obecnie w Chinach istnieje jedna linia maglev w Shanghaju, łącząca z miastem lotnisko Pudong. Pociągi rozpędzają się tam do 430 km/h. Nad podobnymi projektami pracują też nasi naukowcy.