"To zgodne z planem". Tak NBP tłumaczy się z luksusowych limuzyn w czasie pandemii

Patrycja Wszeborowska
Po ogłoszeniu przez rząd stanu zagrożenia epidemiologicznego w całym kraju Centrala Narodowego Banku Polskiego ogłosiła przetarg na wynajem 38 luksusowych samochodów. Konkurs ofert właśnie rozstrzygnięto. Bank wydał na to 5,5 mln złotych.
Mercedes Benz GLS - m.in. na taki samochód ogłosiła przetarg centrala NBP. 123rf.com

Zakupy w NBP

38 samochodów jednej firmy i jednej marki, w tym 10 pojazdów segmentu C (kompakt) z nadwoziem kombi, 16 aut segmentu D (limuzyny klasy średniej), 10 ośmioosobowych minibusów, jeden minivan oraz luksusowy SUV o mocy conajmniej 330 KM, z m.in. wysokoprężnym silnikiem od 2,5 do 3 litrów, 7 miejscami, aktywnym tempomatem, panoramicznym oknem czy tunerem TV.

Do opisu pasowały jedynie: Mercedes Benz GLS, Audi Q7 i BMWX7, czyli luksusowe SUVy w cenie ok. 350-450 tys. złotych, jak wyliczał poseł PO Michał Szczerba, który nagłośnił temat kosztownych zakupów NBP.

Portal Wprost.pl podaje, że przetarg z marca właśnie został rozstrzygnięty. Wygrała oferta „Express Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. ul. Rzemieślnicza 26 30-403 Kraków”. Cena zamówienia to 5 426 838,72 złotych brutto, czyli o pół mln złotych więcej niż pierwotnie zakładano.


Co więcej, na początku maja Centrala NBP zatrudniła również przewoźnika taxi. W przetargu wygrała firma Ele Taxi, która była jednocześnie jedynym oferentem. Otrzyma 420 tys. złotych za zamówienie od 22 czerwca br. do 21 czerwca 2022 roku.

Oświadczenie NBP: To zgodne z planem

W oświadczeniu dla serwisu biuro prasowe NBP opisało dokładnie przedmiot wynajmu, nie pomijając żadnych szczegółów. Nie odpowiedziało jedynie na podstawowe pytanie - dlaczego NBP wynajął luksusowe samochody za 5,5 mln złotych?

– Narodowy Bank Polski prowadzi postępowanie przetargowe na wynajem długoterminowy 38 szt. samochodów zgodnie z Planem zamówień i zakupów NBP na 2020 r., w celu zapewnienia ciągłości obsługi transportowej w 16 Oddziałach Okręgowych oraz Centrali NBP – wyjaśnia biuro prasowe NBP.

– Część przejazdów służbowych pracowników Centrali NBP realizowana jest przez podmioty zewnętrzne w ramach umów zawieranych na podstawie przeprowadzanych postepowań przetargowych zgodnie z prawem zamówień publicznych. Przeprowadzone w 2020 r. postępowanie przetargowe na świadczenie usług taxi na potrzeby Centrali NBP było spowodowane koniecznością zapewnienia ciągłości obsługi transportowej Centrali NBP – czytamy dalej.