Tesla startuje z polską dystrybucją. Cen w złotówkach wielu może nam pozazdrościć

Katarzyna Florencka
Aby zdobyć swoją własną Teslę, Polacy nie będą musieli już dłużej korzystać z usług pośredników. Amerykański producent otwiera w Warszawie swój oficjalny salon i podaje obowiązujący w Polsce cennik. A ceny w złotówkach okazują się nadzwyczaj korzystne.
Tesla ujawniła ceny swoich samochodów w złotówkach. Fot. Unsplash
Od dzisiaj na oficjalnej stronie Tesli w języku polskim możemy skonfigurować i zamówić swoje elektryczne auto. W tym momencie w naszym kraju dostępne są trzy modele: Model 3, Model S oraz Model X.

Ceny Tesli w Polsce

Co najciekawsze, nie mamy powodów do narzekania jeśli chodzi o ceny. Za najtańszy z nich tylnonapędowy Model 3 Standard Range Plus zapłacimy w Polsce 195,49 tys. zł. To cena porównywalna z kupnem tego samego samochodu w Niemczech (kosztuje tam 42,9 tys. euro, czyli ok. 190 tys. zł) i znacznie korzystniejsza niż np. we Francji (tam zapłacilibyśmy 49,6 tys. euro, czyli ok. 220 tys. zł).


Za dwie pozostałe wersje Modelu 3 zapłacimy: 235,49 tys. zł w przypadku Long Range, a 260,49 tys. zł za wersję Performance (która potrafi osiągnąć setkę w 2,5 sekundy i może przejechać na jednym ładowaniu 593 km). Najdroższa Tesla dostępna w tym momencie w oficjalnej dystrybucji w Polsce to z kolei Model X w wersji Performance  (od 460,49 tys. zł).

Do tego na stronie Tesli pojawił się pierwszy oficjalny salon tej marki w naszym kraju: mieści się on w Warszawie przy ul. Franciszka Klimczaka 1.

Koszt jazdy samochodem elektrycznym

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, w latach 2010-2019 cena za kWh w akumulatorach liczona w dolarach spadła o blisko 90 proc. Jeszcze niedawno 60 proc ceny końcowej auta elektrycznego stanowiły właśnie baterie. Dzisiaj jest to ok. 30 proc.

Jak zauważył w rozmowie z Kamilem Nowickim Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, rozwój akumulatorów przyczynił się także do popularyzacji aut elektrycznych w Polsce. Oczywiście cały czas jest to niewielka liczba przy pojazdach na konwencjonalne paliwa. Obecnie przy 19 mln samochodów w Polsce blisko 12 tysięcy z nich to elektryki.

W Polsce mamy ok. 1200 ładowarek aut elektrycznych, co daje ok. 2 tysięcy miejsc do ładowania. Dodatkowo Maciej Mazur podkreśla, że to dobry wynik, ponieważ w większości właściciele aut elektrycznych ładują się w domu lub pracy. Ładowarki są pomocne w przypadku robienia dłuższych tras.

Średni koszt przejechania 100 kilometrów kompaktowym autem elektrycznym wyniesie ok. 8 złotych biorąc pod uwagę, że samochód będziemy ładować przy taryfie nocnej, która jest niższa.