Wynik musi się zgadzać. Bankowcy przyznają, że wciskają złe produkty "na siłę"

Kamil Nowicki
Bankowcy bardzo często są poddani presji realizacji założonego planu sprzedażowego. Zaś ścisły plan niestety zwykle trzeba spełnić za wszelką cenę. Według przeprowadzonego badania wielu zdarzyło się upchnąć klientom "na siłę" niewłaściwy produkt.
Jak wygląda praca w banku? Pracownicy odpowiadają. 123rf.com

Sprzedaż najważniejsza

Nie da się ukryć, że w bankach pierwsze skrzypce gra sprzedaż, czyli spełnienie założonego planu sprzedażowego. Dopiero później jest jakość obsługi klienta. Zdecydowana większość pracowników banków (91 proc.) deklaruje, że w ich placówkach mają ustalone plany dotyczące sprzedaży produktów.

Według badania 63 proc. respondentów podaje, że przy sprzedaży mają "schemat wielostopniowy", w którym wyznacza się minimum planu sprzedażowego oraz kolejne progi, dające np. możliwość otrzymania premii. Z kolei lekko ponad połowa podaje, że ich banki uwzględniają w planach również jakość obsługi - podaje bankier.pl w przeprowadzonym badaniu.


Ponad 60 proc. ankietowanych przyznało, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdarzyło się im zaproponować klientowi wariant produktu, który nie był jego zdaniem najbardziej dla niego odpowiedni. Niektórzy, aby spełnić plany sprzedażowe, dokonują tzw. fikcyjnej sprzedaży.

Ponad 50 proc. ankietowanych wykorzystywało do tego celu rodziny i znajomych jako "klientów" oraz wewnętrzną konkurencję, czyli podbieranie sobie klientów przez pracowników tego samego działu.

Mała opłacalność

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, banki oprócz spełniania planów sprzedażowych szukają kolejnych sposobów na pozyskanie dodatkowego dochodu. Są nim nasze konta.

W bankach pojawiają się opłaty od depozytów. I choć na razie klienci indywidualni mogą być spokojni o swoje pieniądze na kontach, to opłaty zaczynają się pojawiać na kontach firmowych. Wynika to z coraz niższej zyskowności sektora bankowego.

W konsekwencji spadku zysków w sektorze bankowym. Coraz bardziej powszechne stają się opłaty od depozytów. Dotyczą one rachunków firmowych prowadzonych w obcej walucie, ale czasem również w złotówkach.