W tym jesteśmy naprawdę nieźli! Polskie baterie do e-samochodów zasilają całą Europę

Natalia Gorzelnik
Napędzają eksport do Niemiec, Włoch i Francji. Polska może stać się europejskim centrum produkcji baterii do aut elektrycznych. To przyszłościowy rynek, bo jak wynika z danych organizacji producentów pojazdów ACEA, w IV kwartale 2020 r. już co szóste auto osobowe rejestrowane w UE było "elektryczne".
Fabryka Mercedesa w Jaworze. Fot: Mercedes-Benz Manufacturing Poland

Hit eksportowy

O sprawie czytamy w “Rzeczypospolitej”. W III kwartale 2020 r. (dane NBP), polski eksport do Niemiec rósł głównie dzięki komponentom do produkcji elektrycznych samochodów. Najbardziej zwiększył się eksport baterii: nie dość, że okazały się jego najważniejszą pozycją, to jeszcze ich wartość wzrosła w III kwartale aż pięciokrotnie w ujęciu rok do roku, do przeszło 2 mld zł.

Zamówienia na baterie zwiększyły również Francja i Włochy.

Fabryki baterii

Pierwszą z trzech linii produkcji baterii uruchomiono w fabryce Daimlera (spółka prowadząca m.in. markę Mercedes) w Jaworze. Zakład od końca 2019 r. produkuje silniki. Ulokowanie tam produkcji baterii to jedyna taka inwestycja Daimlera poza Niemcami.


– Kolejne dwie linie są testowane, jedna z nich będzie produkować baterie do nowego elektrycznego Mercedesa EQA – mówi dla dziennika Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor ds. komunikacji Mercedes-Benz Polska.
Czytaj także: Van z silnikiem elektrycznym zamiast diesla? Wbrew pozorom to genialne rozwiązanie


Innym, imponującym przedsięwzięciem, jest warta 3,2 mld euro rozbudowywana fabryka baterii LG Energy Solution pod Wrocławiem. Będzie największa w Europie.

Poza tym realizowane są kolejne inwestycje w produkcję komponentów. To m.in. budowa fabryki katod niklowych firmy Johnson Matthey w Koninie, fabryki katod Umicore pod Nysą, rozbudowa fabryki separatorów do akumulatorów firmy SK ie technology w Dąbrowie Górniczej oraz planowana budowa fabryki elektrolitu Guotai-Huarong

Polskie autobusy elektryczne

Z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że nasz kraj wyprzedził Belgię i stał się największym eksporterem autobusów elektrycznych w całej Unii Europejskiej. Zaliczyliśmy skok z 10 proc. udziału w rynku w roku 2017 do 46 proc. w pierwszych 10 miesiącach ubiegłego roku.

Głównymi producentami, którzy zlokalizowani są w Polsce i zadecydowali o takim wyniku, są: Solaris w Bolechowie koło Poznania (który produkuje pojazd Solaris Urbino Electric), Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric) i MAN Truck & Bus w Starachowicach (MAN Lion’s City E). Ta ostatnia firma swoje pierwsze autobusy wyprodukowała w październiku 2020 roku.