Przekop Mierzei Wiślanej wciąż trwa, a rząd już planuje kolejne. Czas na Mazury
Przekop Mierzei Wiślanej nie dobiegł jeszcze końca, a rząd chwali się już kolejnymi planami inwestycji. Tym razem jego wzrok zwraca się ku Mazurom – i planom połączenia kanałami całego Szlaku Wielkich Jezior. Tyle tylko, że chodzi o tereny objęte ochroną środowiskową.
Pętla Mazurska
Mowa tutaj o rozważanej od lat inwestycji łączącej kanałami mazurskie jeziora – powstała w ten sposób Pętla Mazurska pozwoliłaby przepłynąć naokoło Szlak Wielkich Jezior, jedną z głównych atrakcji turystycznych regionu. Niedawno wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk mówił o planach zbudowania pętli w ciągu 7 lat.– Pętla Mazurska to przedsięwzięcie, które powinno być zrealizowane, chcemy je zrealizować – zadeklarował w sobotę w rozmowie z Radiem Olsztyn minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak poinformował, trwają właśnie prace nad wyborem odpowiednich rozwiązań technicznych.
– To przedsięwzięcie jest niezwykle ważne dla rozwoju turystycznego regionu i mam nadzieję, że uda nam się pokonać trudności – dodał Adamczyk.
Trudności o których mówi minister to fakt, że teren, który miałyby objąć przekop, znajduje się pod ochroną w ramach programu Natura 2000 – przeciwnicy tej inwestycji podkreślają, że może ona bezpowrotnie zniszczyć chronione miejsca. Zanim ruszą jakiekolwiek prace, projekt będzie więc musiał zostać zaakceptowany przez Unię Europejską.
Przekop Mierzei Wiślanej w nowej fazie
Jak pisaliśmy niedawno w INNPoland, przekop Mierzei Wiślanej wszedł w kolejną fazę. Rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.– W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy – tłumaczy przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin, cytowany przez PAP.
– W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego – dodaje. Pierwsze statki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w 2022 r., swój docelowy kształt cała inwestycja uzyska w 2023 r.
W ostatnim czasie budżet przekopu Mierzei Wiślanej został powiększony z kwoty 880 mln zł do niemal 2 mld zł. Powodem podwyżki ma być także zwiększenie zakresu prac, wzrost cen robót budowlanych i materiałów. Chodzi m.in. o wzrost cen na rynku budowlanym o około 30 proc. w stosunku do roku 2015, jak tłumaczyło jeszcze w lutym 2020 Ministerstwo Gospodarki Morskiej.
Koszt inwestycji zwiększyły również nieplanowane wcześniej wydatki. Dotyczy to np. budowy nowego mostu nad rzeką Elbląg w Nowakowie czy inwestycje związane z samą rzeką. Chodzi tu m.in. przebudowę dłuższego odcinka rzeki czy obudowanie jej dłuższymi niż zakładano ściankami szczelnymi i mikropalami.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl