Premier obiecywał milion samochodów elektrycznych do 2025 r. "Nierealne"

Natalia Gorzelnik
Do 2025 r. po polskich drogach miało jeździć milion aut elektrycznych. Eksperci studzą jednak zapał rządu – ich zdaniem w tej dekadzie to po prostu nierealne.
W 2016 roku premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że do roku 2025 po polskich drogach jeździć będzie milion samochodów elektrycznych. Fot: PxHere

Polska flota aut elektrycznych

Za cztery lata polska flota osobowych i dostawczych aut czysto elektrycznych ma liczyć niemal 300 tys., czyli 20 razy więcej niż obecnie – wynika z raportu "Polish EV Outlook 2021" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych/

– W scenariuszu realistycznym zakładającym kontynuację dotacji z NFOŚiGW z programu Mój Elektryk, polski park BEV (Battery Electric Vehicle – auto, które do napędu wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną zmagazynowaną w bateriach - przyp. red.) może liczyć w 2025 r. około 291 tys. aut. To nieco mniej niż zakładano w poprzedniej edycji “Polish EV Outlook” – mówi w “Pulsie Biznesu” Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.


Wśród powodów tego stanu rzeczy wymienia późne uruchomienie wsparcia dla nabywców instytucjonalnych i kryzys na rynku półprzewodników, który ogranicza podaż BEV wybranych marek.

– Zakładamy, że w 2030 r. skumulowana liczba rejestracji BEV w Polsce wyniesie 940 tys. – uważa.

Milion elektrycznych aut

W 2016 roku premier Mateusz Morawiecki przedstawił plan “W drodze do elektromobilności”. Zapowiedział, że do roku 2025 po polskich drogach jeździć będzie milion samochodów elektrycznych. Niecałe 3 lata później plan zostały zweryfikowane. W przyjętym w 2019 roku dokumencie "Strategia zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 r." widniała zgoła inna informacja.

Nowym zjawiskiem będzie wzrost floty samochodów elektrycznych i hybrydowych, których liczba w roku 2030 może osiągnąć ponad 600 tys. sztuk.

Czytaj także: Mieliśmy być elektromobilną potęgą. Jednak ambitny plan został cichaczem zmieniony
Szacunki te były o wiele bardziej wiarygodne od pierwotnych (brały m.in. pod uwagę nie tylko elektryki, ale również auta hybrydowe). Jeżeli odnieść je do szacunków ekspertów, wciąż są jednak nierealne.

Niemcy cel miliona samochodów elektrycznych chcieli osiągnąć już w 2020 r. Prawdopodobnie uda im się to dopiero w tym roku.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl