Metaverse jest dopiero w powijakach. Jaką rolę odegra w nim sztuczna inteligencja?
Metaverse to zupełnie nowe doświadczenie cyfrowe, ale nasza technologia nie dogoniła jeszcze marzeń o science fiction. Potencjalne korzyści z tej technologii są niezliczone, a osiągnąć pełnię potencjału pomoże jej sztuczna inteligencja – tłumaczy w INNPoland Arek Skuza.
Czym jest metaverse?
Metaverse to zbiorowa przestrzeń wirtualna, która łączy świat rzeczywisty ze światem wirtualnym. W przeszłości był używany głównie do gier i rozrywki. Jednak ostatnie postępy technologiczne umożliwiły wykorzystanie metaverse do wielu innych celów, takich jak edukacja, biznes i relacje między ludźmi. Metaverse będzie wykorzystywać rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość (AR/VR) w połączeniu ze sztuczną inteligencją i blockchainem do tworzenia skalowalnych i dokładnych wirtualnych światów.Aplikacje sztucznej inteligencji (AI) stają się coraz bardziej powszechne w naszym codziennym życiu. W niedawnej ankiecie McKinsey 50 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich firma wykorzystuje sztuczną inteligencję do co najmniej jednej funkcji biznesowej, podczas gdy 40 proc. ankietowanych firm ma strategię obejmującą całą organizację wykorzystującą sztuczną inteligencję! Metaverse użyje rozszerzonej rzeczywistości połączonej z wirtualną rzeczywistością do tworzenia skalowalnych, dokładnych światów, które mogą być również wykorzystywane jako środowiska do nauki lub przestrzenie społecznościowe.
Wraz z rosnącą popularnością rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (AR/VR) metaverse staje się coraz bardziej opłacalną platformą do różnych celów. W szczególności wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w metaverse będzie odgrywać znaczącą rolę w poprawie doświadczenia użytkownika.
Dlaczego sztuczna inteligencja jest ważna dla AR/VR?
Jednym z najważniejszych aspektów metaverse jest rola, jaką sztuczna inteligencja odegra w poprawie doświadczenia użytkownika. Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do tworzenia bardziej realistycznych awatarów, a także do personalizacji doświadczenia użytkownika w oparciu o jego preferencje. Może być również używana do poprawy interakcji społecznych poprzez zapewnienie wirtualnych przestrzeni, które symulują interakcje w świecie rzeczywistym.Sztuczna inteligencja może pomóc poprawić bezpieczeństwo wirtualnych światów, tworząc dokładne cyfrowe awatary, które mogą ostrzegać użytkowników o wszelkich potencjalnych zagrożeniach lub niebezpieczeństwach. Niektóre firmy już wykorzystują AI do tworzenia wysoce realistycznych i wciągających wirtualnych wszechświatów, w których użytkownicy mogą wchodzić ze sobą w interakcje w otoczeniu społecznym lub uczestniczyć w spotkaniach biznesowych w bezpiecznym miejscu.
Jedną z największych korzyści płynących z używania sztucznej inteligencji w celu zwiększenia komfortu użytkownika w metaverse jest to, że można jej używać do tworzenia niestandardowych środowisk dostosowanych do preferencji użytkowników.
Na przykład marki mogą wykorzystywać tę technologię do oferowania klientom spersonalizowanych produktów w oparciu o ich działania, zainteresowania i preferencje. Dałoby im to przewagę konkurencyjną nad konkurencją, ponieważ mogliby tworzyć bardziej interaktywne i wciągające wirtualne doświadczenia, aby przyciągnąć nowych klientów.
Świetnym przykładem jest firma Nike, która kupiła RTFKT, firmę założoną w 2020 roku, która tworzy produkty cyfrowe, takie jak trampki, i wykorzystuje technologię blockchain. – Przejęcie to jest kolejnym krokiem w kierunku przyspieszenia transformacji Nike w innowacyjną markę – powiedział dyrektor generalny John Donahoe. – RTFKT to platforma technologiczna, która zapewnia wciągające, spersonalizowane doświadczenia dla konsumentów.
Korzystanie z tego połączenia AI, AR/VR i blockchain z pewnością stworzy wysoce intuicyjne i interaktywne doświadczenia na użytkownikach.
Oczekuje się, że sztuczna inteligencja będzie odgrywać jeszcze większą rolę w meta wszechświecie, gdy stanie się w pełni operacyjna. Użytkownicy już tworzą konfigurowalne awatary, które odzwierciedlają ich w wirtualnym świecie, co jest oznaką tego, co ma nadejść. Połączenie AI, AR/VR i blockchain jest wciąż na wczesnym etapie, więc jest dużo miejsca na innowacje i ulepszenia.
Z biegiem czasu możemy spodziewać się jeszcze bardziej niezwykłych i realistycznych awatarów, a także wirtualnych światów lepiej dostosowanych do potrzeb i zainteresowań użytkowników. Stworzy to bardziej wciągające wrażenia dla wszystkich korzystających z metaverse, co z pewnością przełoży się na coraz większe zainteresowanie tym światem.
Jak to działa?
Metaverse wykorzystuje rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość, sztuczną inteligencję i blockchain, aby stworzyć zbiorową wirtualną przestrzeń, która łączy świat rzeczywisty ze światem cyfrowym. Połączenie tych trzech potężnych technologii może zapewnić naprawdę niezwykłą synergię i wciągające wrażenia dla użytkowników, którzy są w stanie wchodzić ze sobą w interakcje za pomocą dostosowywanych awatarów, które przypominają ich samych. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomaga tworzyć realistyczne i dokładne wirtualne światy, a blockchain zapewnia, że dane użytkownika są bezpieczne i odporne na manipulacje. Ta kombinacja technologii umożliwia również nagradzanie użytkowników za ich wkład w metaverse.Co się stanie, gdy sztuczna inteligencja stanie się tak dobra w opowiadaniu historii jak ludzie?
W świecie, w którym informacje są nieustannie wymieniane między ludźmi, jest prawie pewne, że nadejdzie dzień, w którym maszyny będą mogły robić większość rzeczy lepiej niż my. A nawet jeśli nie jesteś gotowy na zmianę – wyobraź sobie, jak niesamowite byłoby twoje życie z inteligentnym, kreatywnym partnerem u boku! To już się dzieje. Na przykład Promethean AI jest mówiącym kreatywnym partnerem dla przestrzeni 3D. Pomaga projektować, wizualizować i dzielić się swoimi pomysłami z innymi w zupełnie nowy sposób. Możesz po prostu z nim porozmawiać, a pomoże Ci stworzyć dowolną zawartość, czy to do pracy, czy do zabawy. Dzięki sztucznej inteligencji w metaverse użytkownicy mogą komunikować się ze sobą w wcześniej niespotykany sposób.
Jakie są zalety płynące z metaverse?
Istnieje wiele potencjalnych profitów z korzystania z metaverse, w tym:- Lepsze wrażenia i interakcja użytkownika – wykorzystanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości w połączeniu ze sztuczną inteligencją i blockchainem zapewnia naprawdę wciągające wrażenia dla użytkowników, którzy są w stanie zdalnie komunikować się ze sobą bardziej realistycznie niż kiedykolwiek wcześniej. Może to prowadzić do bardziej znaczących interakcji społecznych i silniejszego poczucia wspólnoty.
- Zwiększona produktywność – metaverse może być używany do różnych celów biznesowych, takich jak szkolenia, opracowywanie produktów i marketing. Może być również używany np w celach edukacyjnych, pozwalając ludziom uczyć się w sposób, który nie byłby możliwy w prawdziwym świecie.
- Więcej zabawnych i wciągających zajęć – metaverse może być używany do różnych celów rozrywkowych, takich jak gry, wirtualne podróże i spotkania z przyjaciółmi w celu wspólnego uczestnictwa w różnych wydarzeniach. Może być również stosowany w połączeniu z technologiami wirtualizacji rzeczywistości w projektowaniu, edukacji czy opieki zdrowotnej.
Które firmy już stosują tę technologię?
Niektóre firmy już korzystają z połączenia wirtualnej, rozszerzonej rzeczywistości, sztucznej inteligencji i blockchain. Przykładami takich firm są:
- IBM – IBM używa metaverse do różnych celów biznesowych, takich jak szkolenia i rozwój swoich produktów.
- Microsoft – Microsoft korzysta z metaverse, aby tworzyć bardziej wciągające wrażenia w grach. Microsoft Mesh for Microsoft Teams to wirtualna przestrzeń spotkań, która pozwala na interakcje wielu użytkowników w środowisku 3D. Uczestnicy mogą dołączyć do spotkania za pomocą awatara i komunikować się ze sobą za pomocą czatu głosowego lub tekstowego.
- Intel – Intel wykorzystuje również metaverse do wciągających wrażeń w grach. Ich Project Alloy to zestaw słuchawkowy VR, który wykorzystuje czujniki do śledzenia.
- Niantic – Niantic wykorzystuje metaverse do tworzenia bardziej wciągających doświadczeń w rozszerzonej rzeczywistości. Niantic, platforma rzeczywistości rozszerzonej, która tworzy gry takie jak Pokémon GO, zebrała 300 milionów dolarów od Coatue. Ta imponująca wycena jest dowodem na to, jak wielki sukces odniosła ta firma w ciągu zaledwie dwóch lat od powstania!
- Sansar – Sansar używa metaverse do różnych celów, w tym gier i spotkań towarzyskich. Wyobraź sobie, że możesz dzielić się swoimi niesamowitymi doświadczeniami VR z innymi osobami na całym świecie. Sansar ma stać się platformą społecznościową, która nie tylko na to pozwoli, ale w końcu umożliwi konsumentom z różnych regionów i kultur na korzystanie z wirtualnych światów stworzonych przez osoby, których nawet nie znają!
- WeChat – WeChat używa metaverse do różnych celów biznesowych, w tym marketingu i zbierania danych. WeChat może również mieć coś w zanadrzu, jeśli chodzi o tworzenie wciągających gier dla wielu graczy! Firma zarejestrowała ponad 20 znaków towarowych związanych z metaverse dla swoich aplikacji w Chinach i planuje dodać więcej unikalnych funkcji w najbliższym czasie.
Jak widać, metaverse jest już używany przez różne firmy do różnych celów. Potencjalne korzyści są nieskończone, a myślenie o wszystkich możliwościach, jakie niesie przyszłość dla tej technologii, jest ekscytujące. Bądź na bieżąco z kolejnymi innowacjami w meta wszechświecie!
Podsumowanie
Metaverse to zupełnie nowe doświadczenie cyfrowe, które już istnieje, ale nasza technologia nie dogoniła jeszcze marzeń o science fiction. Jednak niektóre firmy zaczynają urzeczywistniać tę wizję za pomocą sztucznej inteligencji (AI). Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, aby zapewnić użytkownikom bardziej wciągające, interaktywne wrażenia. Branże takie jak edukacja, biznes i opieka zdrowotna mogą znacząco skorzystać na włączeniu ulepszonego metaverse. Gospodarka współdzielenia okazała się niezwykle skuteczna pod wieloma względami; jednak może wkrótce osiągnąć swój szczyt, jeśli nie włączy metaverse do swojego modelu biznesowego.Teraz, gdy firmy zaczynają integrować sztuczną inteligencję w swoich produktach, mogą zautomatyzować niektóre zadania, aby działały wydajniej. Możliwości przetwarzania języka naturalnego (NLP) wielu asystentów głosowych są obecnie obsługiwane przez sztuczną inteligencję. W miarę jak NLP staje się bardziej zaawansowany, ludzie będą mogli komunikować się z agentami AI, którzy mogą wykonywać za nich wiele zadań, takich jak planowanie spotkania lub kupowanie produktu. Natomiast firmy będą mogły wykorzystać metaverse na swoją korzyść dzięki wykorzystaniu AR i VR.
Autorem tekstu jest Arek Skuza, który mieszka w USA i zajmuje się doradzaniem menedżerom w automatyzacji biznesu i wprowadzaniu sztucznej inteligencji do firm. Pomaga także firmom komercjalizować produkty wykorzystujące sztuczną inteligencję. Arek prowadzi także blog i podcast pod adresem: www.arekskuza.com
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl