Ile zarabia maszynista? Wysokość ich zarobków może wielu zaskoczyć

Adam Nowiński
Maszynista to bardzo odpowiedzialny i stresogenny zawód. Podobnie jak pilot samolotu maszynista odpowiada za bezpieczny transport setek pasażerów. Ile zarabia? Sprawdziliśmy wysokość zarobków maszynistów w Polsce.
Ile zarabia maszynista? Fot. LUKASZ KACZANOWSKI/POLSKA PRESS/Polska Press/East News

Czym zajmuje się maszynista?

Maszynista jest osobą odpowiedzialną za kierowanie każdym pojazdem szynowym z wyjątkiem tramwajów, gdyż te obsługują motorniczowie. Zatrudnienie w zawodzie można znaleźć zarówno w kolei dalekobieżnej zajmującej się transportem pasażerów lub towarów, jak i w różnych formach transportu publicznego: metrze lub kolei.

Czytaj także: Ile zarabia pilot samolotu? Sprawdziliśmy, ile płacą mu w poszczególnych liniach
Podczas prowadzenia pociągu maszynista przebywa w kabinie lokomotywy (zespołu trakcyjnego) i przyspiesza lub zwalnia nią, dostosowując się do zasad oznakowania i sygnalizacji kolejowej oraz warunków panujących na zewnątrz.


Ponadto maszynista dba o bezpieczeństwo wszystkich pasażerów, może nadzorować działanie zespołu konduktorów i postępuje zgodnie z rozbudowanymi procedurami prowadzenia pociągu. Jego obowiązkiem jest także wizualne sprawdzenie stanu technicznego lokomotywy.

Ile trwa dyżur maszynisty?

Jeden dyżur może trwać 12 lub 24 godziny, po których przychodzi 48-godzinny odpoczynek, podczas których teoretycznie maszynista nie może prowadzić pociągu, ale przewoźnik może go wysłać do innej bazy, więc nie jest to tak do końca czas wolny.

Ponadto należy podkreślić, że maszynista pracuje w ciągu tygodnia roboczego, w soboty, niedziele i święta, dlatego decydując się na pracę w tym zawodzie, musimy mieć na uwadze, że może nam umknąć Wigilia z rodziną lub sylwester ze znajomymi.

Maszynista to także bardzo odpowiedzialny zawód. Jak już wspomnieliśmy, dba on o bezpieczeństwo wszystkich transportowanych pasażerów. To od jego decyzji i błędów zależy, czy pociąg bezpiecznie dojedzie do celu i nie wykolei się lub wjedzie na nie ten tor, co trzeba.

W razie niezastosowania się do obowiązujących przepisów lub spowodowania wypadku kolejowego może zostać wszczęte wobec niego śledztwo, a kierujący pociągiem musi liczyć się z karami dyscyplinarnymi, ale to nic, bo spowodowanie masowego wypadku w ruchu lądowym zagrożone jest karą więzienia.

Jak zostać maszynistą?

Co trzeba zrobić, żeby zostać maszynistą? Okazuje się, że nie tak dużo, jak w przypadku zostania pilotem. Nie trzeba mieć studiów technicznych i kończyć specjalistycznych uczelni. Wiedza techniczna też nie jest niezbędna, jest przydatna, ale w trakcie nauki można ją zdobyć.

Przede wszystkim trzeba być okazem zdrowia, które jest niezbędne w tej pracy. Pracy w zawodzie nie mogą podjąć osoby z wadą wzroku lub słuchu, a także z chorobami przewlekłymi takimi jak cukrzyca czy wady serca. Ponadto kandydatów na stanowisko maszynisty powinna charakteryzować duża odporność na stres, precyzja, umiejętność skupienia uwagi oraz dobry refleks i cierpliwość.

Ponadto maszynista, jako że jego zawód znajduje się na liście zawodów regulowanych, musi posiadać dwa dokumenty: licencję maszynisty oraz świadectwo maszynisty.

Ta pierwsza jest wydawana przez Urząd Transportu Kolejowego, który wymaga:


Uzyskanie licencji maszynisty daje możliwość ubiegania się o świadectwo maszynisty. To dokument wydawany przez poszczególnych przewoźników po zdaniu dodatkowych egzaminów teoretycznych i praktycznych.

Wyróżnia się dwa rodzaje świadectw:




Podobnie jak prawo jazdy licencja maszynisty wydawana jest na czas określony i musi być odnawiana, z tą różnicą, że w przypadku prowadzenia pociągu trzeba ponownie przejść egzaminy oraz badania lekarskie, aby odzyskać uprawnienia.

W praktyce najłatwiejszym sposobem na wyrobienie licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty jest wzięcie udziału w rekrutacji organizowanej przez przewoźnika kolejowego. Pracodawcy podczas poszukiwania kandydatów do pracy decydują się zatrudniać osoby bez kwalifikacji i częściowo finansują im szkolenia, badania oraz egzaminy.

Ile zarabia maszynista?

W Polsce według danych z 2020 roku średnie zarobki maszynisty oscylowały między 4200 zł brutto miesięcznie dla początkującego maszynisty do 9000 zł brutto dla tych bardziej doświadczonych. Najczęściej przewoźnicy zatrudniają maszynistów na umowę o pracę.

Jak już wspomnieliśmy na to, ile zarabia maszynista, ma wpływ jego doświadczenie, ale także czas pracy oraz zakres obowiązków. Za dyżur w weekend lub w święto przysługuje dodatkowa premia. Ponadto więcej zarabiają maszyniści pociągów pasażerskich niż towarowych, ale nie jest to też sztywny podział.

Całkiem dobre zarobki mają maszyniści w metrze warszawskim, którzy za swoją pracę średnio na miesiąc dostają około 8 tysięcy złotych brutto.

W zawodzie maszynisty nie ma raczej awansów. Można się przenieść z transportu towarów do transportu pasażerów, a tam z kolei niskich prędkości (np. kolei podmiejskich) do kolei wysokich prędkości jak PKP Intercity.

Ile zarabia maszynista PKP Intercity?

Jak podaje Businessinsider.com.pl tylko w PKP Intercity zatrudnionych jest około 1,5 tys. maszynistów i kolejnych 200 uczących się maszynistów-stażystów.

U tego przewoźnika liczy się doświadczenie, dlatego maszynista z doświadczeniem zawodowym zarabia średnio kilka tysięcy zł więcej od początkującego. Ich zarobki nie są jednak znane. Szacuje się, że średnio maszynista w PKP zarabia około 6 tysięcy złotych brutto.

Podobnie wyglądają zarobki w Kolejach Mazowieckich. Spółka zatrudniająca 631 maszynistów średnio płaci im około 6900 zł brutto.

– W związku z tym, że wynagrodzenia maszynistów składają się z wielu elementów zależnych od różnych czynników, np. stażu pracy, ich rozpiętość jest duża. Od wynagrodzeń początkujących maszynistów na poziomie 5000 zł brutto do wynagrodzeń sięgających ponad 8000 zł brutto – powiedziała Businessinsider.com.pl Dorota Nowakowska, rzeczniczka prasowa Kolei Mazowieckich.

Ile zarabia maszynista Pendolino?

Pendolino to według Wikipedii rodzina włoskich elektrycznych zespołów trakcyjnych dużych prędkości o prędkościach maksymalnych od 200 do 250 km/h, w większości przypadków posiadających wychylne nadwozie. Początkowo produkowane przez Fiat Ferroviaria, a później przez Alstom, który przejął Fiat Ferroviaria. Pociągi te jeżdżą także w Polsce dla PKP i stanowią trzon szybkich kolei w kraju nad Wisłą.

Składy polskiego Pendolino można zobaczyć na trasach łączących: Warszawę z Bielskiem-Białą, Gdynią, Gliwicami, Jelenią Górą, Katowicami, Kołobrzegiem, Krakowem, Rzeszowem i Wrocławiem.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, zarobki w PKP Intercity nie są jawne, dlatego nie wiadomo dokładnie, ile zarabia maszynista Pendolino. Jedno jest pewne, że trafiają tam zapewne najbardziej doświadczeni i najlepsi maszyniści, stąd można podejrzewać, że ich zarobki znacznie wykraczają ponad średnią krajową w tym zawodzie, która wynosi około 6500 zł brutto na miesiąc.