Rok żniw dla złodziei. Z kont Polaków ukradziono ponad 140 mln zł

Kamil Rakosza-Napieraj
Tylko w III kw. 2021 r. za pomocą przelewów ukradziono 31,9 mln zł – wynika z najnowszych danych NBP. To aż o 80 proc. więcej niż przed rokiem. Kolejne 21,8 mln zł skradziono przy użyciu naszych kart płatniczych. Odzyskanie skradzionych pieniędzy nie jest proste. Jak się chronić?
Jak odzyskać ukradzione pieniądze? Fot. Zofia i Marek Bazak / East News
Expander przygotował wykres, na którym widać wartość oszukańczych transakcji w minionych kwartałach dla przelewów oraz płatności kartą. Widzimy, że w sumie w trzech kwartałach 2021 r. z kont Polaków skradziono ok. 144 mln zł.
Wartość oszukańczych transakcjiFot. Expander Advisors
Jak widać, sam COVID-19 nie jest jedyną plagą, z którą musimy borykać się w czasie pandemii. Ostatnie kilkanaście miesięcy to także okres wzmożonej działalności złodziei.

Największe kwoty przestępcy kradną poprzez wyłudzenie danych potrzebnych do dokonania przelewu. W II i III kwartale 2021 r. mieli prawdziwe żniwa. Udało im się ukraść po 32 mln zł, czyli łącznie 64 mln zł. Przed rokiem było to odpowiednio 16 mln zł i 17 mln zł, czyli w sumie 33 mln zł. Wzrost jest więc ogromny.


Dodatkowo ten rodzaj kradzieży powoduje, że ofierze bardzo trudno jest odzyskać pieniądze. Zwykle jedyną możliwością jest procesowanie się z bankiem w sądzie o zwrot. Nie jest jednak łatwo o wygraną. Bank broni się bowiem, że nie ma w tym jego winy. Pisaliśmy o tym w INNPoland.pl. To klient podał przestępcom wszystkie hasła do wykonania przelewu. Zrobił tak, bo wydawało mu się np. że płaci np. 1 zł dopłaty za zamówioną przesyłkę, a w rzeczywistości pozwolił wypłacić ze swojego konta wszystkie pieniądze.

Drugi najskuteczniejszy sposób kradzieży polega na wykorzystaniu numeru czyjejś karty płatniczej do dokonania płatności internetowych. W III kwartale 2021 r. w ten sposób ukradziono 14,5 mln zł, czyli o 81 proc. więcej niż przed rokiem. Dzieje się tak, dlatego że dla przestępców jest to bardzo skuteczny sposób. Włamują się do dużych sklepów internetowych czy innych usługodawców, od których mogą wykraść dane milionów kart płatniczych. Później wystarczy tylko z nich skorzystać do dokonania zakupów internetowych.

Jak się zabezpieczyć przez kradzieżą?

Sposobów kradzieży jest niestety bardzo dużo. Jest jednak kilka prostych zasad, które mogą pomogą nam zminimalizować ryzyko.
Czytaj także: Nowe oszustwo "na InPost". Nie daj się wkręcić w dopłatę za paczkę


Przede wszystkim trzeba polegać na sobie i własnej intuicji. Czasem jednak i to nie wystarczy. Sam padłem ofiarą wyłudzenia metodą na BLIK-a. Możecie o tym przeczytać w naTemat.pl.

Ofiarą oszustów padł również Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors.

– W internecie płacę wyłącznie kartą, a jeśli kwota jest niewielka, to czasami BLIK-iem. Dane mojej karty najprawdopodobniej zostały wykradzione z jakiegoś sklepu internetowego, gdyż używałem jej tylko do płacenia w sieci. Nagle pojawiło się na niej wiele transakcji na niewielkie kwoty, których nie wykonywałem. W banku zgłosiłem reklamację i karta została zastrzeżona. Pieniądze niemal od razu zostały zwrócone na moje konto, ale były zablokowane do czasu rozstrzygnięcia sprawy. Po ponad 2 tygodniach bank uznał reklamację i mogłem korzystać z tych pieniędzy – opowiada.

Jak odzyskać pieniądze skradzione z karty?

Po pierwsze należy monitować operacje, które pojawiają się w historii. – Historia mojej kradzieży pokazuje, że warto to robić nawet wtedy, gdy mamy włączone sms-owe powiadomienia o transakcjach. Okazało się bowiem, że ponieważ przestępcy wykonali płatności na małe kwoty, to powiadomienia się nie pojawiły – mówi Sadowski.
Czytaj także: Oszuści ukradli ci pieniądze? Banki umywają ręce. "To jest pańska wina"
Gdy zauważymy, że w historii są jakieś transakcje, których nie wykonywaliśmy, to należy jak najszybciej zastrzec kartę. Możemy to zrobić telefonując na infolinię banku, a często też samodzielnie w aplikacji mobilnej banku czy w systemie bankowości internetowej. Dopiero, gdy to zrobimy należy złożyć w banku reklamację.

Na szczęście obowiązujące przepisy są bardzo przyjazne dla poszkodowanego właściciela karty. Po złożeniu reklamacji bank niemalże od razu odda nam pieniądze na konto, ale są one zablokowane do czasu rozpatrzenia sprawy. Jeśli więc ktoś ma debet w koncie, czy chodzi o kartę kredytową, to nie płaci od skradzionej kwoty odsetek.

Obecnie łatwo jest też uzyskać zwrot pieniędzy w przypadku kradzieży. Przepisy mówią, że jeśli przy dokonaniu płatności podano tylko dane karty, ale nie zastosowano tzw. silnego uwierzytelnienia (np. dodatkowego hasła lub odcisku palca), to w przypadku zgłoszenia oszustwa, należy zwrócić pieniądze klientowi.

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl