Sankcje objęły też leasing samolotów. Rosyjskie linie stracą połowę swojej floty
Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google
Zakaz obejmuje również umowy zawarte przed wprowadzeniem obostrzeń. Sankcje dotyczą też wsparcie techniczne, ubezpieczenia i konserwację maszyn bezpośrednio lub pośrednio przez europejskie spółki - informuje rosyjski dziennik "Kommiersant". Przez wprowadzenie zakazu linie lotnicze z Federacji Rosyjskiej skazane są na utratę ponad połowy samolotów ze swoich flot.
Rosjanie będą musieli oddać samoloty
Jak podaje dziennik, już trwają rozmowy o wycofaniu swoich samolotów z Federacji Rosyjskiej. Ma je prowadzić jeden z leasingodawców. Zgodnie z informacją, w pakiecie sankcji znalazł się zakaz sprzedaży, dostaw, transferów lub eksportu maszyn. Obejmują one wszystkie typy samolotów, śmigłowców. Ponadto zakaz dotyczy także ich części i podzespołów np. silników, itp.
Wedle nowych rozwiązań leasing statków powietrznych jest traktowany jako forma dostawy. Z tego powodu nie można zawrzeć nowych umów leasingowych. Co więcej, trzeba rozwiązać obowiązujące umowy. Na rozwiązanie umów zawartych przed wejściem w życie sankcji strony mają 30 dni. Termin upłynie zatem pod koniec marca.
UE zamknęła przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów
– Zamykamy przestrzeń powietrzną UE dla samolotów należących do Rosji, zarejestrowanych w Rosji lub kontrolowanych przez Rosję. Również tych prywatnych – przekazała w niedzielę przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Zamknięcie przestrzeni powietrznej dla rosyjskich samolotów, to nie jedyne nowe sankcje, o których nałożeniu zdecydowano. Unia Europejska wprowadziła także zakaz działalności kanałów Russia Today i Sputnik – Zakazujemy machiny medialnej Kremla w UE. Russia Today i Sputnik oraz ich spółki zależne nie będą już mogły szerzyć swoich kłamstw, aby usprawiedliwić wojnę Putina – podkreślała von der Leyen.
Szefowa KE dodała także, że UE "po raz pierwszy sfinansuje zakup oraz dostawę broni i sprzętu do zaatakowanego kraju".