Z Rosji? Nie, dziękuję. Polacy prowadzą ostry bojkot [BADANIE]

Krzysztof Sobiepan
01 kwietnia 2022, 13:35 • 1 minuta czytania
Przeważająca większość Polaków w wyniku wojny w Ukrainie zrezygnowała z kupna produktów z Rosji lub firm które nadal robią interesy z krajem agresora. Bojkot konsumencki jest ostry i dotyczy zarówno produktów, jak i usług.
Polacy łączą się z Ukrainą i bojkotują firmy współpracujące z Rosją. Fot. Lukasz Gdak/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Obserwuj INNPoland w Wiadomościach Google

Polacy bojkotują firmy związane z Rosją

68,9 proc. Polaków twierdzi, że rezygnuje z kupowania produktów i usług od firm związanych z Rosją, czyli tych zostających na rynku agresora na Ukrainę – wynika z badania UCE Research i SYNO Poland dla Business Insidera.


Podział odpowiedzi przedstawia się następująco:

Co z osobami nie bojkotującymi oferty firm zostających w Rosji? Otóż:

Jak ocenia BI, skalę bojkotu można by podnieść do blisko 80 procent, gdyby konsumenci byli świadomi, które firmy zostały, a które wyszły z rynku rosyjskiego. Nie wydaje się to być łatwym zadaniem, gdyż każda firma ogłasza to z osobna.

Druga część badania związana z odgórnym zakazem współpracy firm UE z Rosją. Ankietowani odpowiadali na pytanie: Czy pana/pani zdaniem Unia Europejska powinna zakazać działalności w Rosji firm o przychodach powyżej 1 mln euro, których większościowy kapitał pochodzi z krajów Wspólnoty?

Pułap pieniężny został wyróżniony, by wykluczyć z obrazu niewielkie firmy, dla których zakaz mógłby oznaczać bankructwo. Odpowiedzi podzieliły się następująco:

Oznacza to, że 74,1 proc. badanych w pewnym stopniu zgadza się z odgórnym zakazem robienia biznesu z Rosją.

PKO BP: bojkot sieci zostających w Rosji

Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, specjaliści PKO Banku Polskiego opublikowali w mediach społecznościowych ciekawe zestawienie. Wynika z niego, ze posiadacze kart instytucji zaczęli na zakupach mocno omijać sieci, które pozostały w Rosji.

Dwa wykresy porównują obroty przedsiębiorstw z tej samej branży. Dzielą je na te, które wycofały się z państwa i te, które zdecydowały się pozostać w Rosji. Nie podano jednak ani nazw sieci, ani branż, w których działają.

Pokazano na nich dane od początku 2022 r., a nie od startu agresji wojskowej. Poszczególne firmy zaczęły się wycofywać z kraju w rożnym czasie, konsumentom trochę czasu zajęła też zmiana przyzwyczajeń.

Warto się jednak skupić na prawym krańcu wykresu i dacie 20 marca. W obu przypadkach widać tam pogłębiającą się różnicę, a linie znacznie oddalają się od siebie na zysk firm, które wycofały się z kraju agresora.

W pierwszym przypadku obroty sieci która zerwała współpracę z Rosją wzrosła o 30 proc. w porównaniu z początkiem roku. Sieć pozostająca w Rosji poprawiła wyniki o skromniejsze 10 proc.

Drugi wykres obrazuje wzrost obrotów o ok. 10 proc. w przypadku sieci proukraińskiej i spadek o powyżej 10 proc. w przypadku sieci pozostającej w Rosji.