Czarna lista pasażerów samolotów. Co zrobić, żeby nie narazić się na dotkliwe kary?
- KLM notuje pięć incydentów w miesiącu, które są związane z nieodpowiednim zachowaniem pasażerów
- Uciążliwi podróżni trafiają na czarną listę, a szczegółami KLM wymienia się z Transavią
- Zdaniem firm niezbędne jest stworzenie podobnego systemu obejmującego całą Europę
Coraz więcej problematycznych podróżnych
KLM i Transavia wskazują, że są pierwszymi liniami lotniczymi na świecie, które stworzyły czarną listę uciążliwych pasażerów – "No Fly". Jak wynika z relacji przewoźników liczba podróżnych, którzy sprawiają problemy, jest duża. Zdaniem KLM skala problemu wzrosła w czasie pandemii.
Portal NOS donosi, że KLM notuje średnio pięć przypadków na miesiąc, które wymagają interwencji personelu pokładowego lub ochrony lotniska. Z kolei Transavia notuje jedno tego typu niepokojące zdarzenie w miesiącu.
Paul Terstegge z KLM przyznaje, że ma to duży wpływ nie tylko na pracowników, lecz także na innych podróżnych. – Każda forma przemocy fizycznej wobec naszej załogi lub współpasażerów jest niedopuszczalna – wskazuje przedstawiciel holenderskich linii lotniczych, cytowany przez serwis.
Za co można trafić na czarną listę KLM i Transavii?
Czarna lista ma być sposobem na walkę z uciążliwymi pasażerami. KLM i Transavia dzielą się szczegółami swoich zestawień od zeszłego czwartku. Jak wskazują, dzięki temu loty są bezpieczniejsze.
Na czarną listę można trafić za niewłaściwe zachowanie podczas lotu. Na cenzurowanym mogą znaleźć się także pasażerowie, którzy zachowują się nieodpowiednio w trakcie pobytu na lotnisku.
Za co można podpaść KLM i Transavii? Głównie za łamanie regulaminu, który każdy pasażer akceptuje w chwili zakupu biletu. Najczęściej na czarną listę trafiają pasażerowie, którzy nie wykonują poleceń załogi.
Linie lotnicze umieszczają w spisie także tych podróżnych, którzy nadużywają środków odurzających np. alkoholu. W rejestrze widnieją także osoby, które wszczynają alarmy czy żartują w niestosowny sposób.
Dotkliwa kara za niewłaściwe zachowanie
Ze wpisaniem na czarną listę wiążą się dość dotkliwe konsekwencje. Pasażer, który znajdzie się w rejestrze, otrzymuje zakaz korzystania z usług KLM i Transavii przez 5 lat. Firmy uważają, że system uwzględniający uciążliwych pasażerów powinien być europejski, a docelowo – nawet światowy.
Jednak jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, również pasażerowie mają zastrzeżenia do działania linii lotniczych. W ramach akcji "Wakacyjna reklamacja" do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK, wpłynęły 863 skargi na usługi wakacyjne. I to tylko do końca sierpnia. Prawie 90 proc. zgłoszeń dotyczy sektora lotniczego.
KLM to holenderskie linie lotnicze założone w 1919 r. Głównym portem przewoźnika jest Amsterdam-Schiphol. Jak już pisaliśmy w INNPoland.pl, KLM dość ostro zareagował na najnowszą decyzję portu lotniczego w sprawie zmian w dziennym limicie obsługiwanych pasażerów. Z kolei Transavia to tanie linie lotnicze z siedzibą w Holandii. KLM posiada pakiet kontrolny tego przewoźnika.
Czytaj także: https://innpoland.pl/185023,paraliz-na-lotnisku-nawet-do-wiosny-nowe-limity