Jednak tego nie chcę, czyli zwrot towaru. Wyjaśniamy, jak to zrobić
Jak zrobić zwrot w sklepie stacjonarnym?
O tym, czy możemy dokonać zwrotu w sklepie stacjonarnym, decyduje sprzedawca. Nie ma on takiego obowiązku, w przeciwieństwie do sytuacji, gdy klient dokonuje reklamacji artykułu. Z czego to wynika? Jak czytamy na stronie Prokonsumencki, w sklepie stacjonarnym mamy możliwość obejrzenia towaru, a w przypadku ubrań również ich przymierzenia.
"Dziennik Prawny" przypomina, że warto sprawdzać, czy sklep ma regulamin zwrotu: wówczas wystarczy się na niego powołać i oddać produkt, by odzyskać pieniądze. Sprzedający może jednak ustalić konkretne warunki, np. określony czas, w którym dokonanie zwrotu jest możliwe, albo jeden konkretny dowód zakupu z tych, które ustalił Minister Finansów.
Sprzedawca może też sam określać, w jakim stanie ma być zwracany towar oraz czy musi być np. w oryginalnym opakowaniu.
Czytaj także: Fiskus sprawdzi, co sprzedajemy na Allegro i OLX. Na celowniku 17 mln osób
Jak zrobić zwrot w sklepie internetowym?
Zrobienie zwrotu w sklepie internetowym będzie znacznie prostsze. I przede wszystkim: zawsze możliwe. Europejskie Centrum Konsumenckie Polska wyjaśnia, że konsument zawsze ma prawo do zwrócenia towaru ze sklepu internetowego.
Według prawa ma na to 14 dni, choć sprzedający często wydłużają ten okres. Na przyjęcie zwrotu mają również 14 dni. W sklepie niestacjonarnym klient musi przedstawić dowód zakupu, ale nie musi podawać przyczyny, z jakiej zwraca produkt. Instrukcje oraz formularze zwrotu mogą się różnić, dlatego zawsze należy je sprawdzać na stronie sklepu.
Towar można odpakować, ale jeśli zaczniemy go używać, tracimy możliwość zwrotu. Posiadanie oryginalnego opakowania jest wskazane, ale nie konieczne. Co ciekawe, decyzję o zwrocie można podjąć jeszcze przed otrzymaniem przesyłki. Sprzedawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów związanych z odesłaniem produktu.
Dowód zakupu
Do zrobienia zwrotu potrzebny jest dowód zakupu. W rozporządzeniu Ministra Finansów dotyczącym kas rejestrujących (fiskalnych) możemy przeczytać, że sprzedający ma obowiązek wydać kupującemu dokument potwierdzający sprzedaż artykułów. Przyjęło się, że jest nim paragon, ale dowodem zakupu może też być:
- faktura VAT;
- wyciąg z terminala;
- zeznania świadków;
- potwierdzenie transakcji z konta bankowego;
- dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę;
- oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu.
Czego nie można zwracać?
ECKP przypomina, że nie ma możliwości zwrócenia towarów, które:
- ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze);
- wykonano według wyraźnie zindywidualizowanych specyfikacji lub tych, które wybrał konsument (np. meble na wymiar, biżuteria z grawerem);
- zapieczętowanych, które nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. towary lecznicze).
Nie można zwracać również:
- zapieczętowanych nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowań komputerowego, których opakowanie otwarto po dostarczeniu;
- usług dotyczących: zakwaterowania (w celu innym niż mieszkalny) lub związanych z wypoczynkiem; przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, wydarzeń rozrywkowych, sportowych, kulturalnych; o ile w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi.