Small talk może być przyjemny? Oto 7 wskazówek od badaczy z Harvardu

Natalia Bartnik
28 marca 2023, 07:57 • 1 minuta czytania
Zapewne nie raz miałeś problem z tzw. small talkiem, czyli krótką kurtuazyjną rozmową. Był albo nieciekawy, albo niekomfortowy. Jednak może być inny. Badacze z Harvardu podzielili się przepisem na to, jak go przeprowadzać.
Jak powinien wyglądać small talk? Fot. Diva Plavalaguna/Pexels
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Jak rozmawiać z innymi?

Krótkie rozmowy nie są twoją mocną stroną? To może się zmienić dzięki radom badaczy z Harvardu: Karen Huang, Michael Yeomans, Alison Wood Brooks, Julia Minson i Francesca Gino. Poniżej przeczytasz, jakie odkryli zasady przyjemnego small talku. Streścił je serwis CNBC.

ACT

ACT to skrót od angielskich słów autentyczność, połączenie oraz "przedsmak" tego, kim i jaki jesteś. Pytania typu ACT mogą brzmieć: "Jak się czujesz?", "Jest coś, na co czekasz w tym tygodniu?" albo "Przypominasz mi celebrytę, ale nie pamiętam, jakiego. Z którym się utożsamiasz?".

Czytaj także: Jak odpowiedzieć, by nie dać się "zagiąć"? Pytania-pułapki na rozmowach kwalifikacyjnych

Ważne i osobiste tematy

Badacze z Harvardu wskazali, by unikać "godzinowych aktualizacji", a więc pytań o pogodę albo ruch (korki) na ulicy. Wyjątkami są sytuacje, gdy coś takiego szczerze interesuje ciebie i twojego rozmówcę. W innych przypadkach zrezygnuj z banalnych tematów. Poszukaj czegoś ciekawszego i znaczącego do rozmowy.

Odnieś się do otoczenia

Przyjrzyj się otoczeniu i znajdź ciekawy, nietypowy akcent, do którego można jakoś się odnieść. Obraz na ścianie, egzotyczna roślina czy książka leżąca na biurku. Nawiązanie do takich przedmiotów może sprowokować interesującą rozmowę. Będzie też punktem wyjściowym do zadawania kolejnych nieszablonowych pytań.

Podziel się jakąś historią

Opowiedz o czymś, co niedawno cię spotkało. Nie musi to być nic dużego, wystarczy nawet wspomnienie o tym, że nasze zwierzę nauczyło się nowej sztuczki albo że zobaczyłeś zabawny baner w drodze do pracy.

Zacznij jako pierwszy

W tym punkcie badacze radzą, aby nie czekać, aż druga osoba zacznie prowadzić rozmowę. Inaczej to ona wybierze temat i będzie "kontrolować" rozmowę, a ty się w niej pogubisz. Nad tym jednak warto samemu się zastanowić. Czemu by nie oddać pałeczki drugiej osobie?

Komunikacja niewerbalna

Pamiętaj o gestykulacji, tonie głosu, tempie mówienia. Patrzenie w oczy i uśmiechanie się są przeważnie mile widziane. Ale nie rób nic na siłę, nie warto wprawiać siebie w dyskomfort. Choć nad "miłą" miną można oczywiście popracować.

Przejdź płynnie do innego tematu

Taką krótką rozmowę można wykorzystać jako wstęp do ważniejszej dyskusji. Dzięki przyjemnemu, ciekawemu początkowi później będziesz czuł się pewniej i swobodniej.

Rozmowa kwalifikacyjna

W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o tym, jak spokojnie przejść przez rozmowę kwalifikacyjną. Na zachowanie spokoju w takiej sytuacji jest pięć sztuczek. Jedna z nich to... oddychanie. Weź wdech, odczekaj chwilę i zrób wydech. Powtórz to kilka razy, a poczujesz się spokojniej.

Czytaj także: https://innpoland.pl/127789,prosta-sztuczka-ktora-sprawi-ze-pokocha-cie-otoczenie