Od tej decyzji nie ma odwrotu. Znana sieciówka z butami zamknie 400 sklepów

Konrad Bagiński
03 kwietnia 2023, 13:03 • 1 minuta czytania
Foot Locker, znana również w Polsce sieciówka z obuwiem (głównie sportowym) ma poważne kłopoty. Musi zamknąć aż 400 z działających na całym świecie 3000 sklepów. Proces zacznie się w USA, ale ma też dotknąć innych rynków.
Foot Locker zamknie 400 sklepów Fot. Pexels
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Sieć Foot Locker zapowiedziała, że zamknie prawie 200 sklepów w centrach handlowych klasy C i D oraz 200 sklepów o niższych wynikach w centrach handlowych A i B, pisze CNN Business. Redukcja ma rozpocząć się na rynku amerykańskim, ale planowane są również zamknięcia w innych krajach.

Portal tłumaczy, że centra handlowe są nieoficjalnie oceniane przez branżę na podstawie ich lokalizacji, rentowności, potencjału sprzedaży i innych punktów odniesienia. W przypadku niektórych lokalizacji Foot Locker "po prostu nie ma wyjścia", powiedział Jeff Kreshek wiceprezes Federal Realty, właściciela nieruchomości handlowych.

Cała sytuacja jest problemem nie tylko dla Foot Locker, ale i kolejnym ciosem dla regionalnych centrów handlowych w USA. Mowa o starych centrach, które zostały zbudowane w drugiej połowie XX wieku w celu zaspokojenia rosnącej liczby Amerykanów opuszczających miasta i przenoszących się przedmieścia.

Centra te zastąpiły dawne śródmiejskie dzielnice handlowe w miastach. Ich przestrzeń często jest określana przez dwa duże supermarkety na końcach, środek zaś wypełniają mniejsze sklepy. Obecnie takie miejsca są zwykle uważane za centra B lub C. Zwykle mają mniej najemców niż centra handlowe klasy A i przyciągają mniejszą populację kupujących. Wiele z nich jest już przestarzałych, mają mało naturalnego światła i otwartej przestrzeni.

Centra klasy A są wielofunkcyjne, wypełnione sklepami spożywczymi, luksusowymi butikami, restauracjami, siłowniami, w ich skład wchodzą również apartamentowce. Często można po nich chodzić pieszo, na zewnątrz i mają różnych najemców, co sprawia, że klienci zostają dłużej, zwiększając szanse, że coś kupią.

Planowane zamknięcia Foot Locker będą tylko ostatnim ciosem dla regionalnych centrów handlowych w USA, które borykały się z problemami związanymi z rozwojem zakupów online i pogorszeniem się otoczenia gospodarczego wokół niektórych z nich.

Regionalne centra handlowe podupadły, gdy ich główne sklepy przyciągające klientów (jak Sears, Macy's i JCPenney), zostały zamknięte. Klientów zaczęli tracić wszyscy. W końcu sklepy takie jak Foot Locker opustoszały. Nie one jedne, podobny problem mają Gap (GPS), Victoria's Secret i inne marki, które zamknęły w ostatnich latach setki swoich sklepów w centrach handlowych.

Co dalej z Foot Locker?

CNN podaje, że sklepy przeznaczone do zamknięcia realizują niemal 10 proc. całego wolumenu sprzedaży sieci Foot Locker. W czwartym kwartale 2022 roku sprzedaż sieci miała spaść o 0,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku, a w 2023 roku może spaść nawet do 3,5-5,5 proc. rok do roku.

Foot Locker planuje teraz postawić na "sklepy ekstremalne" oraz celować w określony grupy klientów. Jedną z nich mają być klienci, dla których kupowanie obuwia sportowego to swoiste hobby. Takie osoby określa się mianem "sneaker maven". Kolejne docelowe grupy Foot Locker to sportowcy szukający profesjonalnego obuwia, ale także klienci stawiający na jakość i komfort butów oraz łowcy okazji.

Czytaj także: https://innpoland.pl/190646,restauracja-z-krakowa-bankrutuje-ma-oddac-pieniadze-z-tarczy-antykryzysowej

Inna sieć wchodzi do Polski

Jak pisaliśmy w INNPoland, niemieckie sieci cieszą się nad Wisłą dużą popularnością. Lidl od lat konkuruje o zaufanie klientów z Biedronką, a jedną z najczęściej odwiedzanych drogerii jest Rossmann.

Teraz do pokaźnego katalogu niemieckich graczy na polskim rynku dołącza Mix Markt. Jak podają wiadomoscihandlowe.pl, na razie sieć otworzyła trzy sklepy:

Ostatni ze sklepów został otwarty 6 marca. Niemiecka sieć handlowa planuje uruchomić kolejne placówki w Polsce.