BLIK wchodzi na Słowację. W planach ma ekspansję na kolejne kraje

Konrad Bagiński
12 maja 2023, 18:01 • 1 minuta czytania
Polski Standard Płatności, operator systemu płatności mobilnych BLIK, otrzymał zgodę Narodowego Banku Słowacji (Národná banka Slovenska, NBS) na przejęcie słowackiej firmy VIAMO. Akwizycja platformy płatniczej z Bratysławy pomoże polskiej marce wzmocnić jej obecność w regionie CEE.
BLIK wkracza na Słowację, umowa podpisana. mat. pras.
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Umowa zakupu VIAMO, podpisana w sierpniu ubiegłego roku, została sfinalizowana. Polski Standard Płatności, po uzyskaniu zgody Narodowego Banku Słowacji (NBS) na tę transakcję, zamierza teraz – wspólnie z platformą płatniczą z Bratysławy – rozwijać usługi BLIKA na słowackim rynku.


– Zgoda Narodowego Banku Słowacji, która umożliwiła sfinalizowanie transakcji, to istotny krok w międzynarodowym rozwoju BLIKA. Dzięki niej możemy rozpocząć wprowadzanie BLIKA na słowackim rynku. Mamy jasno sprecyzowane ambicje, ale też znakomity produkt, który potrafimy skalować. Wierzymy, że ze wsparciem słowackiego zespołu możemy rosnąć szybciej i to nie tylko w tym regionie – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Więcej szczegółów zdradziła w rozmowie z INNPoland.pl Monika Król, wiceprezeska PSP podczas Impact'23.

VIAMO funkcjonuje na słowackim rynku od dziesięciu lat. Ma status instytucji płatniczej i dostarcza usługi z zakresu płatności P2P oraz płatności na rzecz przedsiębiorstw. Firma jest także dostawcą bramki płatniczej – VIAMO PayGate. Firma ściśle współpracuje z dwoma bankami – VÚB i Tatra banka. Z jej usług, za pomocą aplikacji mobilnej VIAMO Plus, mogą jednak korzystać klienci wszystkich banków na Słowacji.

– Płatności e-commerce zyskały w ostatnich latach popularność wśród słowackich konsumentów i mają coraz większy udział w rynku. Jesteśmy przekonani, że współpraca pomiędzy BLIKIEM a VIAMO oraz rozwój oferty w oparciu o mocne strony obu tych firm, przyniesie wymierne korzyści klientom banków korzystających z nowoczesnych form rozliczeń. Sądzę, że w niedalekiej perspektywie będziemy mogli powiedzieć więcej na temat pierwszych efektów podjętych działań – dodaje Michał Szymański, dyrektor ds. strategii na nowych rynkach w Polskim Standardzie Płatności.

Poza Polską i Słowacją, w najbliższym czasie BLIK planuje rozwijać swoją działalność także w Rumunii. Pod koniec ubiegłego roku do życia została powołana spółka BLIK Romania S.A., odpowiedzialna za upowszechnienie systemu płatności mobilnych BLIK w tym kraju.

Wypłaty z bankomatów coraz droższe

W ostatnich tygodniach wielu klientów banków dostało powiadomienia o zmianach w tabelach opłat i prowizji. Często są one napisane skomplikowanym językiem i odsyłają do obszernych tabel, z których trudno coś wyczytać. A warto, bo – jak słychać na rynku – kolejne banki szykują się do podwyższania prowizji za wypłaty z bankomatów.

Obecnie jedną z najwyższych prowizji ma państwowe PKO BP. W bankomatach należących do tej instytucji wypłaty są na ogół darmowe. To zresztą zasada obowiązująca w większości banków. Problemy pojawiają się, gdy chcemy skorzystać z "cudzego" bankomatu, czyli należącego do innego banku albo sieci typu Euronet lub Planet Cash.

W PKO BP prowizja za wypłacenie gotówki z takiej maszyny wynosi aż 10 złotych. Pewnym pocieszeniem może być fakt, że prowizja zjeżdża do zera, jeśli wypłacamy pieniądze BLIK-iem. W większości innych banków prowizja za wypłatę z "cudzego" bankomatu wynosi na ogół 5 zł, ale może wzrosnąć przy dużych wypłatach.

Jak pisze RMF24.pl 10 złotych prowizji za wypłatę z bankomatu wkrótce stanie się normą. Kolejne banki publikują nowe tabele opłat. Koszt takich operacji i transakcji gotówkowych będzie szedł w górę. Banki podnoszą opłaty zarówno za wypłaty z bankomatów, jak i operacje gotówkowe w oddziałach.

Czytaj także: https://innpoland.pl/190553,ile-kosztuje-wyplata-pieniedzy-z-bankomatu-pko-bp-zada-10-zl-prowizji