Niektóre profile zaufane zaraz wygasną. Polacy otrzymają wiadomości od rządu
Te profile zaufane wygasną. Polacy dostaną wiadomości SMS
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało na platformie X (dawniej Twitter), że niektóre profile zaufane wygasną 31 października 2023 r. Dotyczy to obywateli, których identyfikatory zostały automatycznie przedłużone w czasie pandemii COVID–19.
"Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata – podczas pandemii była ona automatycznie przedłużona. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, ważność profili trzeba przedłużać samodzielnie" – wskazuje resort w komunikacie.
Ministerstwo zapowiedziało, że już niedługo wystartuje kampania informacyjna skierowana do osób, których profile zaufane stracą ważność wraz z końcem października. Polacy mają otrzymać wiadomości SMS, gdzie znajdą instrukcję przedłużania profilu zaufanego online.
Każdy obywatel może sprawdzić, czy jego identyfikator elektroniczny wygaśnie w najbliższym czasie. W tym celu należy zalogować się na profil zaufany i wejść w zakładkę "Sposób utworzenia/przedłużenia". Jeśli pojawi się tam adnotacja, że "profil zaufany automatycznie przedłużony na czas pandemii", to oznacza, że wygaśnie 31 października 2023 r. i trzeba podjąć kolejne kroki, aby dalej z niego korzystać.
Jak przedłużyć profil zaufany? Wystarczy kilka kliknięć
W celu przedłużenia ważności profilu zaufanego należy zalogować się na stronie pz.gov.pl. W prawym górnym rogu zobaczymy nasze dane i niebieską strzałkę. Rozwijamy menu i wybieramy zakładkę "Profil zaufany".
Kolejny krok to przejście do zakładki "Szczegóły profilu". Wybieramy pole "Przedłuż ważność lub zmień dane" i klikamy "Dalej". Wówczas na ekranie wyświetlą się dane kontaktowe, które należy potwierdzić lub edytować (jeśli uległy zmianie).
Następnie należy czekać na wiadomość SMS i e–mail z kodami autoryzacyjnymi. Wpisujemy je w konkretne pola i klikamy "Dalej". Jeśli kody są prawidłowe, to wyświetli się informacja o przedłużeniu ważności profilu zaufanego o trzy lata. System wyśle również e–mail z potwierdzeniem.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany to identyfikator elektroniczny, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość, podpisywać dokumenty i załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Jest przydatny np. przy wysyłaniu dokumentów do ZUS–u (np. wnioski o 500 plus czy dokumenty rozliczeniowe). Poza tym profilem zaufanym możemy zalogować się np. do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy platformy e–Urząd Skarbowy.
Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne i można go utworzyć przy pomocy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub banku. Mamy do wyboru dwie opcje – założenie profilu zaufanego przez internet lub w punkcie potwierdzającym.
Jeśli chcemy utworzyć identyfikator elektroniczny bez wychodzenia z domu, to musimy mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub konto w systemie banku lub przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego.
W przeciwnym razie trzeba wejść na ePUAP lub stronę profilu zaufanego i zarejestrować się, wypełniając formularz. Po uzupełnieniu danych identyfikator zostanie utworzony i należy dokonać pierwszego logowania. Aby potwierdzić założenie profilu zaufanego, trzeba wybrać się do punktu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Do wyboru są m.in. urzędy skarbowe, placówki pocztowe czy oddziały ZUS.
Profil zaufany pozwala także na korzystanie z rządowej aplikacji mObywatel, która w ostatnim czasie została wzbogacona o nowe funkcje. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, mObywatel okazał się przydatny przy okazji wyborów parlamentarnych, ponieważ umożliwiał sprawdzenie miejsca głosowania.
Jednak 15 października 2023 r. internauci skarżyli się, że mieli problemy z dostępem do rządowej aplikacji. W efekcie niektórzy musieli ponownie iść do lokali wyborczych z fizycznymi dokumentami tożsamości, aby zagłosować.