Niektóre profile zaufane zaraz wygasną. Polacy otrzymają wiadomości od rządu

Maria Glinka
19 października 2023, 08:04 • 1 minuta czytania
Niektóre profile zaufane już niedługo stracą ważność. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało, że wyśle wiadomości SMS do osób, których dotyczą zmiany. Podpowiadamy, jak samodzielnie przedłużyć ważność identyfikator elektroniczny.
Polacy, których profile zaufane stracą ważność, dostaną wiadomość SMS od resortu cyfryzacji. Fot. Unsplash/Jonas Leupe
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Te profile zaufane wygasną. Polacy dostaną wiadomości SMS

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało na platformie X (dawniej Twitter), że niektóre profile zaufane wygasną 31 października 2023 r. Dotyczy to obywateli, których identyfikatory zostały automatycznie przedłużone w czasie pandemii COVID–19.


"Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata – podczas pandemii była ona automatycznie przedłużona. Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego, ważność profili trzeba przedłużać samodzielnie" – wskazuje resort w komunikacie.

Ministerstwo zapowiedziało, że już niedługo wystartuje kampania informacyjna skierowana do osób, których profile zaufane stracą ważność wraz z końcem października. Polacy mają otrzymać wiadomości SMS, gdzie znajdą instrukcję przedłużania profilu zaufanego online.

Każdy obywatel może sprawdzić, czy jego identyfikator elektroniczny wygaśnie w najbliższym czasie. W tym celu należy zalogować się na profil zaufany i wejść w zakładkę "Sposób utworzenia/przedłużenia". Jeśli pojawi się tam adnotacja, że "profil zaufany automatycznie przedłużony na czas pandemii", to oznacza, że wygaśnie 31 października 2023 r. i trzeba podjąć kolejne kroki, aby dalej z niego korzystać.

Jak przedłużyć profil zaufany? Wystarczy kilka kliknięć

W celu przedłużenia ważności profilu zaufanego należy zalogować się na stronie pz.gov.pl. W prawym górnym rogu zobaczymy nasze dane i niebieską strzałkę. Rozwijamy menu i wybieramy zakładkę "Profil zaufany".

Kolejny krok to przejście do zakładki "Szczegóły profilu". Wybieramy pole "Przedłuż ważność lub zmień dane" i klikamy "Dalej". Wówczas na ekranie wyświetlą się dane kontaktowe, które należy potwierdzić lub edytować (jeśli uległy zmianie).

Następnie należy czekać na wiadomość SMS i e–mail z kodami autoryzacyjnymi. Wpisujemy je w konkretne pola i klikamy "Dalej". Jeśli kody są prawidłowe, to wyświetli się informacja o przedłużeniu ważności profilu zaufanego o trzy lata. System wyśle również e–mail z potwierdzeniem.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany to identyfikator elektroniczny, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość, podpisywać dokumenty i załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Jest przydatny np. przy wysyłaniu dokumentów do ZUS–u (np. wnioski o 500 plus czy dokumenty rozliczeniowe). Poza tym profilem zaufanym możemy zalogować się np. do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy platformy e–Urząd Skarbowy.

Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne i można go utworzyć przy pomocy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub banku. Mamy do wyboru dwie opcje – założenie profilu zaufanego przez internet lub w punkcie potwierdzającym.

Jeśli chcemy utworzyć identyfikator elektroniczny bez wychodzenia z domu, to musimy mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub konto w systemie banku lub przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego.

W przeciwnym razie trzeba wejść na ePUAP lub stronę profilu zaufanego i zarejestrować się, wypełniając formularz. Po uzupełnieniu danych identyfikator zostanie utworzony i należy dokonać pierwszego logowania. Aby potwierdzić założenie profilu zaufanego, trzeba wybrać się do punktu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Do wyboru są m.in. urzędy skarbowe, placówki pocztowe czy oddziały ZUS.

Profil zaufany pozwala także na korzystanie z rządowej aplikacji mObywatel, która w ostatnim czasie została wzbogacona o nowe funkcje. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, mObywatel okazał się przydatny przy okazji wyborów parlamentarnych, ponieważ umożliwiał sprawdzenie miejsca głosowania.

Jednak 15 października 2023 r. internauci skarżyli się, że mieli problemy z dostępem do rządowej aplikacji. W efekcie niektórzy musieli ponownie iść do lokali wyborczych z fizycznymi dokumentami tożsamości, aby zagłosować.