Ile wynosi dodatek mieszkaniowy? Nawet single mogą dostać kilkaset złotych

Marcin Gościński
14 sierpnia 2024, 11:01 • 1 minuta czytania
Dodatek mieszkaniowy może wynieść nawet kilkaset złotych. Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje, że wniosek o wypłatę świadczenia można złożyć w każdej chwili. Trzeba jednak spełnić dość rygorystyczne warunki. Dotyczą one wysokości wynagrodzenia i powierzchni mieszkania w stosunku do osób w gospodarstwie domowym.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje – wnioski o dodatek mieszkaniowy można składać cały czas NewsLubuski/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej

Dodatek mieszkaniowy będzie wypłacany na podstawie nowych progów dochodowych w 2024 roku. Oznacza to, że znacznie większa ilość osób będzie mogła z niego skorzystać. Świadczenie ma być wypłacane przez pół roku, co miesiąc i ma wynieść nawet kilkaset złotych.


Wypłatami dodatku mieszkaniowego zajmą się gminy. Świadczenie pieniężne jest przeznaczone dla osób, które generują mniejsze dochody. Ze wsparcia będzie można korzystać przez 6 miesięcy. Istnieje także opcja ponownego przyznania dodatku mieszkaniowego.

Warunki, które trzeba spełnić, żeby otrzymać dodatek mieszkaniowy: wysokość wynagrodzenia

Żeby otrzymać dodatek mieszkaniowy, trzeba spełnić wszystkie warunki wytycznych, które są opisane na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Osoba ubiegająca się o świadczenie powinna posiadać prawo do mieszkania albo domu jednorodzinnego.

Średni dochód wnioskodawcy z 3 ostatnich miesięcy przed złożeniem dokumentów, powinien być równy lub niższy niż 30 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Jeśli przekroczy on wymieniony poziom, to dofinansowanie będzie przyznane, ale zostanie również pomniejszone o kwotę nadwyżki.

Klarownie wyjaśnia to przykład udostępniony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii:

Na przykład twój średni dochód z ostatnich 3 miesięcy to 2246,64 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Przekraczasz więc 2146,64 zł o 100 zł, bo 2246,64 zł − 2146,64 zł = 100 zł. Urzędnik w gminie obliczył, że dodatek wyniesie dla ciebie 200 zł. Ta kwota będzie jednak pomniejszona o kwotę nadwyżki. Ostatecznie dostaniesz więc 100 zł, bo 200 zł − 100 zł = 100 zł.Ministerstwo Rozwoju i Technologiigov.pl

Resort rozwoju podkreślił, że rada gminy ma prawo podwyższyć wskaźnik średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, uprawniającego do uzyskania dodatku mieszkaniowego. Nie jest to jednak standardem w przypadku wszystkich gmin. Wnioskodawca powinien się tego dowiedzieć w swoim urzędzie gminy lub miasta, czy pojawiła się taka uchwała.

Warunki, które trzeba spełnić, żeby otrzymać dodatek mieszkaniowy: powierzchnia mieszkania i domu

Kolejnym warunkiem jest to, żeby powierzchnia mieszkania lub domu wnioskodawcy nie przekroczyła 117 metrów kwadratowych – dla gospodarstwa siedmioosobowego. W przypadku, gdy jest ono liczniejsze, to granica dopuszczalnej powierzchni nieruchomości może zostać zwiększona o 6,5 m kw. w dla każdej kolejnej osoby.

Ministerstwo Rozwoju Technologii dodało także, że jeśli ktoś ma ośmioosobową rodzinę, to powierzchnia domu nie może być większa niż 123,5 m kw. ze względu na to, że suma 117 m kw. i 6,5 m kw. to 123, 5 m kw.

Natomiast jeśli powierzchnia mieszkania lub domu będzie większa, ale nie przekroczy 135 m kw. przy siedmioosobowej rodzinie, to wnioskodawca otrzyma dodatek mieszkaniowy, ale pod warunkiem, że "powierzchnia wszystkich pokoi i kuchni jest mniejsza niż 60 proc. powierzchni użytkowej mieszkania albo domu".

Ile wynosi dodatek mieszkaniowy?

Jak poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii są trzy czynniki wpływające na wysokość dodatku mieszkaniowego. Zależy to od:

Wysokość dodatku mieszkaniowego zostanie ostatecznie obliczona przez urzędnika w miejscowej gminie. Świadczenie będzie wypłacane przez 6 miesięcy po akceptacji przesłanego wniosku. Wartość świadczenia to średnio 250-380 zł miesięcznie.

Kiedy i jak wysłać wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego?

Dokładne informacje na temat powierzchni mieszkania lub domu można znaleźć w trzech źródłach. Pierwszy to akt notarialny, a następne to umowa najmu oraz u zarządcy budynku.

Niezbędne dokumenty można złożyć w dowolnym momencie. Zazwyczaj trzeba je przekazać ośrodkowi pomocy społecznej w miejscu zamieszkania – szczegółowe informacje na ten temat udostępni z pewnością urząd miasta lub gminy.

Czytaj także: https://innpoland.pl/207911,rodzice-otrzymuja-pisma-z-zus-jest-informacja-o-nowym-swiadczeniu