INNPoland_avatar

Koniec obniżek? Tak, ale sztucznych. Ostatni Black Friday z pseudorabatami

Natalia Bartnik

18 listopada 2022, 12:37 · 3 minuty czytania
Sklepy przed wprowadzeniem obniżek często sztucznie je podnoszą, aby klientowi tylko się wydawało, że zoaszczędzi. Takie praktyki zakończy Omnibus.


Koniec obniżek? Tak, ale sztucznych. Ostatni Black Friday z pseudorabatami

Natalia Bartnik
18 listopada 2022, 12:37 • 1 minuta czytania
Sklepy przed wprowadzeniem obniżek często sztucznie je podnoszą, aby klientowi tylko się wydawało, że zoaszczędzi. Takie praktyki zakończy Omnibus.
Zawyżanie cen przed wprowadzeniem obniżek jest często stosowane w Black Friday Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej
  • Wiele sklepów wprowadza u siebie pseudopromocje, czyli sztucznie podnosi ceny niedługo przed wprowadzeniem obniżek
  • Takie nieuczciwe praktyki często są stosowane w Black Friday
  • Unijna dyrektywa Omnibus ma je zakończyć, by chronić praw konsumenta

Czym jest Omnibus?

Dobiegają końca prace nad wprowadzeniem Omnibusa. Jest to unijna dyrektywa, która ma regulować zasady, według których funkcjuje branża e-commerce.

Serwis wyborcza.biz poinformował, że zadaniem Omnibusa będzie ukrócenie nieuczciwych praktyk stosowanych przez sklepy, a do takich należy właśnie sztuczne zawyżanie cen niedługo przed wprowadzeniem obniżek. Szczególnie często wykorzystuje się ją w Black Friday.

Jak Omnibus wpłynie na udawane promocje?

Unijna dyrektywa Omnibus nie pozwoli na dalsze używanie pseudopromocji i będzie chroniła interesy konsumentów, których sztuczne rabaty wprowadzały w błąd. Konsumentom mogło się wydawać, że produkt ma cenę niższą niż standardowa, tymczasem wcześniej została już zawyżona. Przez to nabywając produkt w niższej cenie klienci nie oszczędzali albo oszczędzali o wiele mniej niż mogło im się wydawać.

Nowe prawo oznacza koniec pseudopromocji. Zabronione zastanie sztuczne zawyżanie cen przed wprowadzeniem obniżek, co powodowało, że rabat wyglądał na większy niż był w rzeczywistości.

Szczegóły działania Omnibusa

Razem z unijną dyrektywą zostaje wprowadzony następujący wymóg. Gdy sklep wprowadzi obniżkę dla danego produktu, jest zobowiązany do tego, aby obok nowej ceny zamieścić taką, jaka była najniższa w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem promocji. 

Kolejna regulacja Omnibusa dotyczy platformy marketplace’owych, takich jak Allegro i Amazon, czy sprzedażowych, np. Facebooka. Zostanie na nie nałożóny obowiązek informowania klientów o tym, czy dany sprzedający jest przedsiębiorcą czy osobą prywatną.

Unijna dyrektywa wprowadza kary za nieprzestrzeganie przepisów

Do zawartych w Omnibusie przepisów dodano także zapis o karach, jakie zostaną nałożone na nieuczciwych sprzedawców.

Według nich przedsiębiorca będzie mógł otrzymać karę za publikowanie bądź zlecanie publikowania fałszywych opinii na temat swoich produktów. Za naruszenie prawa zostanie również uznane usuwanie i ukrywanie przez sklepy opinii negatywnych oraz zniechęcanie do ich zamieszczania.

Dla nieuczciwych sprzedawców z branży e-commerce są przewidziane kary finansowe. Ich wysokość może osiągnąć nawet 40 tys. zł. Natomiast jeśli przedsiębiorca zastosuje fikcyjne obniżki, zostanie ukarany kwotą sięgają nawet 10 proc. jego obrotu z poprzedniego roku.

Czytaj także: Rozmyśliłeś się i chcesz zwrócić rzecz z Black Friday? Dowiedz się się, jakie masz prawa

Black Friday ze sztucznymi obniżkami

O tym, że na Black Friday sprzedawcy wprowadzają klientów w błąd, pisaliśmy w innym artykule w INNPoland. W rozmowie z nami do tematu odniósł się Adam Haertle, twórca portalu zaufanatrzeciastrona.pl.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że atrakcyjne, pożądane towary takie jak elektronika, obuwie czy akcesoria nie będą nigdy przecenione o 50 proc. (chyba że dzień wcześniej o tyle wzrosła ich cena). Takie okazje w polskich sklepach się nie zdarzają i jeśli widzimy okulary RayBan za 10% ceny, to nie może to być prawda.Adam Haertle