
Inflacja i pandemia skutecznie zniechęciły Polaków do remontowania oraz urządzania swoich nieruchomości. Zobacz, jak odczuły to m.in. Castorama, OBI czy PSB Mrówka.
Firma technologiczna Proxi.cloud oraz platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH sprawdziły, jakie zmiany zaszły w sieciach marketów budowlanych (tzw. DIY): Castorama, Leroy Merlin, PSB Mrówka, OBI, Jula. Badanie trwało od maja 2021 r. do października 2022 r. Uwzględniono w nim liczbę wizyt klientów, wielkość ich bazy, udział w łącznym ruchu oraz to, ile produktów na rynku pochodzi z danej sieci.
Jakie spadki ruchu odnotowano w sieciach?
Z przysłanego redakcji INNPoland raportu wynika, że w całym segmencie sklepów budowlanych ruch zmniejszył się o 25,9 proc. rdr. Oto jak plasują się pod tym względem wybrane sieci:
Dlaczego sklepy traciły klientów?
Mimo że w każdej z powyższych sieci wystąpiły spadki, nie musi to oznaczać zmniejszenia obrotów. Analitycy z UCE RESEARCH wyjaśnili, dlaczego ruch zaczął zamierać.
analitycy z UCE RESEARCH
Kolejne powody wymienił Michał Rosiak z Proxi.cloud. Jesienny spadek ma być skutkiem wiosennego wzrostu, kiedy po pandemicznych ograniczeniach Polacy zapragnęli wrócić do zakupów stacjonarnych. Inwestowano również wtedy w mieszkania, co wielokrotnie wiązało się z ich remontami i urządzaniem.
Mniej unikalnych klientów
W przypadku liczby klientów unikalnych spadek znów dotknął wszystkie sieci. Największy miał Leroy Merlin (– 31 proc.), a po nim uplasował się Jula (– 26,4 proc.). W Castoramie nastąpił spadek o 25,7 proc., w OBI o 20,08 proc. Najmniejszy odnotowano w PSB Mrówka, gdzie było to 18,8 proc.
Zmniejszenie liczby klientów unikalnych wynika nie tylko ze zmniejszenia liczby klientów w ogóle. Po krótkim boomie na zakupy stacjonarne wrócili do internetowych.
Prognozy dla marketów budowlanych
Rosiak twierdzi, że sieci powinni przede wszystkim ukończyć poprzednie inwestycje, zanim rozpoczną kolejne. Powinni też bardziej zaangażować się w tworzenie akcji promocyjnych, by przyciągnąć kolejnych klientów. O możliwych rozwiązaniach powiedzieli też analitycy USE RESEARCH.
analitycy UCE RESEARCH
W którym markecie kupujemy najczęściej?
Adam Grochowski z Proxi.cloud poinformował, że największy wzrost z zakresie tego, ile produktów na rynku pochodzi z danej sieci, należy do PBS Mrówka – o 3,9 p.p. Mniejszy wynik, ale również dodatni, odnotowało OBI – 3 p.p. W przypadku Castoramy wzrost wyniósł 1,6 p.p., a Jula podskoczyła o 0,2 p.p.
Ceny materiałów budowlanych w 2023 r.
W innym artykule w INNPoland pisaliśmy o cenach materiałów budowlanych przewidywanych na 2023 r. Według biznes.interia.pl w Europie mogą wzrosnąć o ok. 4-8 proc., a w samej Polsce o 8 proc. Ta granica prawdopodobnie nie zostanie przekroczona. Wskaźnik inflacji wciąż będzie wyższy niż ten dotyczący cen za materiały.
