Koniec prawdziwej legendy lotnictwa. Z taśmy zjechał ostatni w historii jumbo jet
31 stycznia 2023 r. stanie Waszyngton miała miejsce uroczysta ceremonia dostawy ostatniego egzemplarza legendarnego jumbo jeta. To koniec epoki w lotnictwie.
Reklama.
31 stycznia 2023 r. stanie Waszyngton miała miejsce uroczysta ceremonia dostawy ostatniego egzemplarza legendarnego jumbo jeta. To koniec epoki w lotnictwie.
Zakończyła się budowa ostatniego samolotu Boeing 747, a właściwie frachtowca 747-8F. Oddano go do użytku 31 stycznia 2023 r. podczas ceremonii dostawy w Boeing Future of Flight Museum w Everett w stanie Waszyngton. Amerykański koncern lotniczy The Boeing Company (TBC) opublikował wiadomość na swojej stronie internetowej.
Razem z nią pojawiło się wideo z zapowiedzią wydarzenia. Historyk TBC Michael Lombardi zapewniał na nim, że "mamy do czynienia z jednym z najważniejszych samolotów w historii". Ma latać jeszcze w 2069 r., w setną rocznicę lotu pierwszego jumbo jeta (1969 r.). Ostatni egzemplarz ma numer 1754.
"Patronem" modelu jest Joe Sutter, naczelny inżynier, który był odpowiedzialny za jego budowę. "Ojciec 747" zmarł w 2016 r., a jego pamięć uczczono zamieszczając wizerunek mężczyzny na samolocie.
Podczas uroczystości przemawiał m.in. Stanley A. Deal, CEO oddziału Boeing Commercial Airplanes.
O Boeingu było głośno również w 2022 podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough International Airshow 2022. Samolot wykonał wóczas niesamowity manewr, który został utrwalony na nagraniu. Warto dodać, że podczas pokazów na pokładzie samolotu nie znajdują się nigdy pasażerowie ani bagaże.
Pisaliśmy o tym w innym artykule w INNPoland. Model 777-9 tuż po starcie leciał niemal pionowo. Jest to o tyle ogromnym wyczynem, że dokonał go samolot pasażerski. Jest to wariant 777X z linii dwusilnikowych szerokokadłubowych samolotów, jego długość wynosi 75 m. Może pomieścić 426 pasażerów, a maksymalny zasięg modelu to 13 500 km. Jego pierwsze dostawy są zaplanowane na 2025 r.
Wydarzenie w Wielkiej Brytanii było doskonałą okazją dla producentów samolotów oraz innych statków powietrznych do zaprezentowania ich możliwości. Dotyczą zarówno sektora cywilnego, jak i wojskowego. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim w latach parzystych, zawsze w połowie lipca. Kolejne odbędą się w 2024 r.
Michael Lombardi
historyk The Boeing Company
Stanley A. Deal
CEO oddziału Boeing Commercial Airplanes