Państwo wypłaci rekompensaty obywatelom, którzy wnieśli przedpłaty za zakup samochodów osobowych marki Fiat 126 (Maluch) lub FSO 1500 (Duży Fiat). W Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie ministra finansów, które reguluje tę kwestię.
Na pieniądze mogą liczyć osoby, które dokonały przedpłaty za te samochody w 1981 r. i do tej pory nie odebrały pojazdów. Przepisy wskazują, że należy im się zwrot wniesionych wkładów wraz z oprocentowaniem, a także rekompensata.
Obywatele, którzy dokonali przedpłaty, ale nigdy nie odebrali Fiata 126p lub FSO 1500 mogą otrzymać prawie 25 tys. zł w ramach rekompensaty.
Z dokumentu wynika, że wysokość kwot rekompensaty obowiązujących w II kwartale 2023 r. to 17 517 zł w przypadku Malucha. Z kolei osoba, która wniosła przedpłatę za Dużego Fiata, ale nigdy się go nie doczekała, może otrzymać 24 823 zł.
Jak podaje portal pomorska.pl, pieniądze są wypłacane przez bank prowadzący rachunek przedpłaty. Choć rekompensaty wypłaca PKO BP, to środki na ten cel pochodzą z budżetu państwa.
Niedoszli właściciele fiatów powinni zgłosić się dowolnej placówki PKO BP i poinformować, że nadal mają otwarty rachunek przedpłat, na którym gromadzili pieniądze na samochody.
W czasach PRL obywatele wpłacali pieniądze jako przedpłaty na fiaty i te środki miały być gwarancją, że w przyszłości staną się ich właścicielami. Jednak musieli obejść się smakiem, ponieważ produkcja samochodów zakończyła się wcześniej i nie wydano wszystkich przedpłaconych fiatów.
Jak donosi portal zadluzenia.com, w 1990 r. państwo miało z tego tytułu długi wobec 342 tys. Polaków. Każdy z nich posiadał talony, które można było wymienić na pojazd, ale fiatów już po prostu nie było. Z szacunków z 2018 r. wynika, że państwo musiało wydać około 4 mld zł, aby zlikwidować zaległości względem niedoszłych właścicieli.
Fiat 126p, potocznie nazywany Maluchem, był jednym z najczęściej spotykanych pojazdów na polskich drogach przez wiele lat. Produkowano go w latach 1972–2000. Uważa się, że to właśnie ten pojazd zmotoryzował polskie społeczeństwo. Poruszał się nim główny bohater kultowego serialu "Czterdziestolatek".
Z kolei FSO 1500, czyli Duży Fiat, był spotykany także pod nazwą 125p (od 1983 r. – red.). Ten pojazd również pojawiał się w wielu polskich filmach i serialach w latach 1970–1990. W latach 80. za ten samochód trzeba było zapłacić około 15 tys. zł. Jego produkcja zakończyła się w 1991 r.
Czytaj także: https://innpoland.pl/191312,co-dalej-z-oplatami-na-a4-krakow-katowice-rzad-potwierdza-padla-data