Jeśli zapytać osoby starsze niż 30 lat, czego jeszcze brakuje z dawnych wizji przyszłości, zapewne wskazałyby na brak latających samochodów. Skoro mamy już poważne plany komercyjnych podróży w kosmos, w tym w Polsce, to gdzie są te fantastyczne maszyny? To też w końcu ulegnie zmianie, a poczyniono już poważne kroki. Alef Model A stał się pierwszym projektem takiego pojazdu, który uzyskał od Federalnego Urzędu Lotnictwa (FAA) certyfikat na lot po Stanach Zjednoczonych.
Dwuosobowy elektryczny samochód firmy Alef Aeronautics wyróżnia się na tle innych projektów tego typu wyglądem. Bo faktycznie przypomina samochód, a nie drona czy zminiaturyzowany samolot, nie będzie też pełnił funkcji podniebnej taksówki. Jego projekt ogłoszono w październiku 2022 roku.
Wyposażony jest w osiem śmigieł w podwoziu, które umożliwiają mu pionowy start i specyficznie wyglądający lot… bokiem, można powiedzieć, dachem do przodu. Kabina z kierowcą i pasażerem obraca się, aby dostosować ich do nowej pozycji. Zasięg takiego lotu ma wynosić 177 kilometrów, a silnik na jednym ładowaniu zabrałby nas na 321 kilometrów przejażdżki.
Ta oryginalna maszyna została wyceniona na przedsprzedaży na 300 tys. dolarów (około 1,2 miliona złotych).Produkcja ma zacząć się w 2025 roku i firma obiecuje, że pierwsze zamówione modele w niedługim czasie trafią do zainteresowanych. W planach jest jeszcze Model Z, który pomieści cztery osoby.
Jak zapewne się domyślacie, certyfikat jest potrzebny, aby maszyna legalnie latała w przestrzeni publicznej. Chociaż Alef Model A dostał go jako pierwszy w USA, wyczerpujące regulacje prawne do wprowadzenia takich maszyn są wciąż w powijakach.
Oznacza to, że projekt Alef Aeronautics może latać, ale z poważnymi obostrzeniami, jak wyznaczone strefy i określone cele lotu. Potrzeba czasu, nim będzie można latającymi samochodami fruwać, gdzie amerykanom się żywnie podoba. Biorąc pod uwagę jak w latającej maszynie łatwo o wypadek, jest to ostrożność konieczna.
Chociaż Alef Model A jest pierwszy w Stanach Zjednoczonych, nie jest ani pierwszy na świecie, ani ostatni w swoim kraju. W 2021 roku Japonia ubiegła Stany, firma SkyDive zyskała certyfikat Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT) na swój jednoosobowy pojazd SD-03. Plan produkcji: 2025 rok.
W Kalifornii w bieżącym roku podobny certyfikat uzyskała firma Joby Aviation, na podniebne taksówki, które chcą wypuścić... także w 2025 roku. Oba przykłady nie przypominają wprawdzie zwykłego samochodu, tak jak Alef Model A, ale wszystko wskazuje, że rok 2025 będzie czasem, gdy tego typu maszyny staną się nową normą.
Czytaj także: https://innpoland.pl/193697,latajace-elektryczne-taksowki-za-rok-w-paryzu-to-bedzie-droga-podroz