Spore zmiany w komunikacji miejskiej w Warszawie czekają mieszkańców stolicy. Miasto wzorując się na Londynie i Bratysławie chce by karta miejska i kody QR generowane przez aplikacje z biletami odeszły do lamusa. Wprowadzenie nowego systemu biletowego będzie kosztować kilka milionów złotych. Sprawdzamy, co zmieni się korzystaniu z transportu publicznego.
Reklama.
Reklama.
Warszawa podąża śladem Bratysławy i Londynu i planuje zastąpić znany już wszystkim 20-letni system sprzedaży biletów bazujący na karcie miejskiej i aplikacjach mobilnych, w których można dokonać zakupu biletów.
Zarząd Transportu Miejskiego – zmiany w systemie biletów
Branżowy portal transport-publiczny.pl poinformował, że w najbliższym czasie zostanie zlikwidowana kata miejska, która ma już 20-letnią tradycję. Wraz z nią znikną konwencjonalne kasowniki, w których pasażerowie kasowali swoje kartonikowe bilety kupione w kioskach i automatach.
– Zmiany w systemie biletowym i rozpoczęcie dialogu konkurencyjnego na temat wprowadzenia nowych rozwiązań ogłosił w poniedziałek 23 października Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie – czytamy na łamach serwisu.
Nadal wejście do metra obu linii M1 i M2 będzie możliwe po zeskanowaniu wygenerowanego w aplikacji kodu QR uprawniającego do przejazdu. Wprowadzenie zmian potrwa trzy lata i przez ten czas nadal korzystanie z konwencjonalnej karty miejskiej będzie możliwe.
Co zmieni się w komunikacji miejskiej?
Zgodnie z założeniami zmianie ulegnie sposób kupowania biletów komunikacji miejskiej i korzystanie z posiadanych przez pasażerów uprawnień. Unowocześniony zostanie też system kasowania biletów. Podobnie jak w Londynie, możliwe będzie korzystanie z dedykowanego chipa NFC w telefonie, na którym zaprogramowany będzie bilet. Oto lista najważniejszych zmian w komunikacji miejskiej:
System "check-in, check-out" i kilometrowe naliczanie opłat:
W Warszawie planowane jest wdrożenie systemu "check-in, check-out", który jest już znany i skutecznie funkcjonuje w innych europejskich miastach, takich jak Londyn czy Ostrawa. Ten system pozwoli na dokładne naliczanie opłat za podróż na podstawie przebytej trasy. Zamiast korzystać z tradycyjnych biletów, pasażerowie będą musieli jedynie przyłożyć swoją kartę do czytnika przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Opłata zostanie naliczana na podstawie faktycznie przejechanych kilometrów, co pozwoli pasażerom płacić dokładnie za korzystanie usługi. To rozwiązanie ma potencjał, aby uprościć i usprawnić proces podróżowania.
Centralne konto pasażera:
Innym ciekawym rozwiązaniem, które wprowadzane będzie w Warszawie, jest centralne konto pasażera. To innowacyjne podejście umożliwi pasażerom zarządzanie swoimi płatnościami za transport publiczny w wygodny sposób. Konta pasażerów będą dostępne przez telefony komórkowe i komputery, co pozwoli na łatwe monitorowanie wydatków związanych z podróżami. Co więcej, na takim koncie będzie można przechowywać różne środki płatnicze, jak karty bankowe, telefony, zegarki czy karty miejskie. To sprawi, że płatności za przejazdy staną się jeszcze bardziej komfortowe.
Planer podróży i optymalizacja kosztów:
Warszawa, jako stolica, planuje wprowadzić nowoczesny planer podróży, co jest ważnym udogodnieniem brakującym w obecnej ofercie. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli znaleźć najlepszą trasę i optymalny bilet na swoją podróż. To rozwiązanie ma potencjał do zredukowania kosztów podróży poprzez automatyczne wybieranie najkorzystniejszych biletów, na przykład zastępując wiele jednorazowych biletów jednym biletem dobowym, co przyniesie oszczędności i wygodę.
Koniec z uciążliwymi kodami QR i uproszczenie korzystania:
Na uwagę zasługuje również eliminacja uciążliwych kodów QR i uproszczenie procedur przy wejściu do pojazdów. Pasażerowie z biletami okresowymi nie będą już musieli wykonywać zbędnych kroków przy każdym wejściu. Dzięki systemowi zbliżeniowemu NFC wbudowanemu w telefony, karty płatnicze lub zegarki, wejście do metra stanie się wyjątkowo łatwe i wygodne. To uproszczenie sprawi, że podróżowanie komunikacją miejską będzie bardziej przyjazne i efektywne.
Czytaj także:
Od kiedy zmiany w komunikacji miejskiej w Warszawie?
Zarząd Transportu Miejskiego przyznaje, że wprowadzenie oczekiwanych przez pasażerów rozwiązań napotkało na kilka problemów podczas wdrażania innowacyjnego systemu w innych miastach, na których Warszawa obecnie się wzoruje.
Strzegowska zaznacza, że wprowadzany nowy system będzie wymagał obligatoryjnie od wszystkich osób korzystających z komunikacji miejskiej w stolicy, założenia specjalnego dedykowanego konta pasażera. Wprowadzenie nowego systemu sprawi też, że w pojazdach pojawi się aż 17 tysięcy nowych kasowników.
Obserwowaliśmy wdrożenia w innych miastach i stolicach i dzięki temu wyciągnęliśmy wnioski - mówiła. Warszawa nie chce popełnić m.in. błędu dotyczącego migracji danych