Polskie PKP Intercity mają szanse przekroczyć dotychczas nieosiągalną dla nich prędkość na polskich torach. Wszystko za sprawą potężnej oferty, którą spółka otrzymała od Newagu – firmy zajmującej się produkcją wielosystemowych lokomotyw. Możliwe jest, że do podpisania ogromnego kontraktu z nowosądeckim przedsiębiorstwem dojdzie jeszcze w tym roku.
Reklama.
Reklama.
Zaawansowane lokomotywy są w stanie prowadzić składy z prędkością przekraczającą 200 km/h. Realizacja umowy znacząco wpłynęłaby na skrócenie czasu podróży pomiędzy wieloma polskimi miastami.
Otwarcie ogromnej oferty przez PKP Intercity
Spółka PKP Intercity zdecydowała się na otwarcie przetargu na zakup 63 nowych lokomotyw. Rzecznik przewoźnika zapewnił, że przedstawiona oferta mieści się w budżecie spółki.
Dodatkowo otwarta oferta przetargowa zapewnia możliwość jej poszerzenia o zakup dodatkowych, aż 32 kolejnych lokomotyw. Jeśli oferta zostanie zaakceptowana przez PKP Intercity, to jest spora szansa na podpisanie kontraktu jeszcze w tym roku. Wówczas pierwsze dwie nowe lokomotywy wyjechałyby na tory nie później niż po 24 miesiącach od daty podpisania umowy.
Ten sam kontrakt zakłada, że całe zamówienie miałoby zostać zrealizowane maksymalnie w ciągu 60 miesięcy. Oznacza to, iż wszystkie lokomotywy wyprodukowane przez Newag zostaną przekazane nie później niż do końca 2028 roku.
Newag dostawcą lokomotyw dla PKP
Nowe wielosystemowe lokomotywy, zdolne do poruszania się po liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu (3kV DC, 15kV AC, 25kV AC), zapowiadają rewolucję w transporcie kolejowym. Zgodnie z planami, pojazdy te będą charakteryzować się prędkością maksymalną wynoszącą nie mniej niż 200 km/h. To innowacyjne rozwiązanie ma umożliwić bardziej efektywny i elastyczny transport kolejowy na obszarze sześciu krajów: Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i Węgier.
Kluczowym wymogiem dla wybranego producenta tych nowoczesnych lokomotyw będzie uzyskanie dopuszczenia do eksploatacji w wymienionych krajach. Jest to zadanie wymagające, biorąc pod uwagę zróżnicowane standardy techniczne i przepisy obowiązujące na poszczególnych rynkach kolejowych – podkreśla spółka.
Zdolność do operowania na liniach o różnych parametrach prądowych sprawi, że nowe pojazdy staną się istotnym elementem zintegrowanej sieci kolejowej, umożliwiając płynny transport między Polską, a sąsiadującymi z nami krajami.
Jak poinformował rzecznik PKP Intercity, nowe lokomotywy będą wyposażone w zaawansowany system ETCS poziomu drugiego. System ten, będący skrótem od European Train Control System, to standard europejski zapewniający bezpieczeństwo i interoperacyjność na trasach kolejowych. Umożliwia on sprawną i bezpieczną eksploatację nowych pojazdów.
Pociągiem PKP bezpośrednio z Warszawy w Alpy już w tym roku
Jak ustaliliśmy, z Warszawy ma kursować pociąg bezpośrednio do Salzburga w Austrii, w pobliżu którego znajduje się wiele renomowanych ośrodków narciarskich. W PKP Intercity Sprawdziliśmy, jaka będzie cena biletów i kiedy będą realizowane połączenia.
Czytaj także:
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku skład "Chopin", kursujący na trasie ze stolicy Polski w Alpy wyjedzie na tory. Ustaliliśmy dziś, kontaktując się z infolinią PKP Intercity, że naprawdę wkrótce "połączenia będą realizowane".
Atrakcyjne połączenie bezpośrednio z Polski do Salzburga udało nam się znaleźć w systemie rezerwacji biletów PKP Intercity już na 22 grudnia 2023 roku. Zgodnie z informacją, która ukazuje się po wybraniu daty podróży, skład ma ruszać z Warszawy o godz. 19:58.
Newag zaproponował bez prawa opcji 2 mld 289 mln 829 tys. 500 zł za 63 lokomotywy wielosystemowe, a z prawem opcji 3 mld 452 mln 917 tys. 500 zł brutto.