W 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła plan budowy przedłużenia autostrady A2 oraz rozpoczęcie budów kilkunastu obwodnic w całej Polsce. Z komunikatu GDDKiA dowiadujemy się też, iż w tym roku ogłoszone zostaną przetargi na budowę 215 kilometrów dróg.
Reklama.
Reklama.
Polska infrastruktura drogowa znów staje przed nowym etapem rozwoju. W związku z tym kierowców w całym kraju czeka sporo utrudnień.
Rozbudowa dróg w Polsce – plan na 2024 rok
Według komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w 2024 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, obejmującego trasę od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń.
– Ten odcinek zapewni także dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią – informuje GDDKiA.
Założenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują na realizację planowanych inwestycji, które obejmują rozbudowę obecnej obwodnicy Wyrzyska, budowę odcinków dróg krajowych nr 41 i 91 w okolicach Radomska oraz przebudowę DK25 w Wielkopolsce.
Jednym z istotnych przedsięwzięć jest rozbudowa obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10 poprzez dodanie drugiej jezdni. Ta inwestycja, ma na celu poprawę przepustowości tej trasy oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Z kolei inwestycje w okolicach Radomska, obejmujące budowę odcinków dróg krajowych nr 41 i 91, mają na celu ułatwienie dojazdu do autostrady A1 oraz efektywne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tego miasta.
W Wielkopolsce rozpocznie się natomiast przebudowa DK25 pomiędzy autostradą A2 a drogą ekspresową S11. Ten projekt obejmuje dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km. W kontekście tych inwestycji warto również podkreślić, że trwa proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kalisza. Projekt ten ma w przyszłości poprawić przepustowość zatłoczonych arterii w tym rejonie Polski.
Lista przetargów GDDKiA w 2024 roku
Program budowy 100 obwodnic zakłada ogłoszenie przetargów na 14 nowych inwestycji, które razem stworzą ponad 122 km nowych dróg okalających duże miasta. Najdłuższymi planowanymi obwodnicami w ramach tego programu są trasy w Starogardzie Gdańskim, Ostrołęce, Brzostku i Kołaczycach.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
– W 2023 r. planowaliśmy ogłosić także przetargi na pięć inwestycji o łącznej długości blisko 17 km. Nie uzyskaliśmy jednak finansowania i przetargi planujemy ogłosić w 2024 r. To II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnice: Srocka, Pilzna, Pradeł i Kołbaskowa – informują drogowcy w swoim komunikacie.
W 2024 roku GDDKiA ogłosi przetargi na następujące drogi:
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (122,5 km):
DK9 obwodnica Skaryszewa
DK12 obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki
DK15 obwodnica Milicza
DK20 obwodnica Złocieńca
DK22 obwodnica Starogardu Gdańskiego
DK22 obwodnica Dobiegniewa
DK24 obwodnica Kamionnej
DK24 obwodnica Przytocznej
DK25 obwodnica Międzyborza
DK31 obwodnica Kostrzyna nad Odrą
DK49 obwodnica Nowego Targu
DK53 obwodnica Ostrołęki
DK73 obwodnica Brzostka i Kołaczyc
DK73 obwodnica Jasła
DK78 obwodnica Szczekocin i Goleniowych
DK79 obwodnica Zwolenia
DK94 obwodnica Legnicy
DK12/91 obwodnica Srocka
DK13 obwodnica Kołbaskowa
DK73 obwodnica Pilzna
DK78 obwodnica Pradeł
Czytaj także:
Polskie autostrady w rękach Francuzów
Na łamach INNPoland informowaliśmy, że Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w spółkach autostradowych. Trafią w ręce Francuzów. "Rzeczpospolita" informuje, że kwota transakcji opiewa na 3 mld zł. Eksperci uważają to za ogromny sukces przedsiębiorcy. Transakcja, o której informowaliśmy na początku lipca, w końcu została sfinalizowana. Jak podaje "Rzeczpospolita", Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w spółkach autostradowych.
Udziały kupił francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze doniesienia, że to właśnie Francuziprzejmą autostrady. Dziennik informuje, że kwota transakcji opiewa na 3 mld zł.
Spółka KI One, należąca do Kulczyka, miała miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) i 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.).