Polska infrastruktura drogowa znów staje przed nowym etapem rozwoju. W związku z tym kierowców w całym kraju czeka sporo utrudnień.
Rozbudowa dróg w Polsce – plan na 2024 rok
Według komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w 2024 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, obejmującego trasę od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń.
– Ten odcinek zapewni także dojazd do terminala samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią – informuje GDDKiA.
Założenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wskazują na realizację planowanych inwestycji, które obejmują rozbudowę obecnej obwodnicy Wyrzyska, budowę odcinków dróg krajowych nr 41 i 91 w okolicach Radomska oraz przebudowę DK25 w Wielkopolsce.
Jednym z istotnych przedsięwzięć jest rozbudowa obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10 poprzez dodanie drugiej jezdni. Ta inwestycja, ma na celu poprawę przepustowości tej trasy oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu. Z kolei inwestycje w okolicach Radomska, obejmujące budowę odcinków dróg krajowych nr 41 i 91, mają na celu ułatwienie dojazdu do autostrady A1 oraz efektywne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z tego miasta.
W Wielkopolsce rozpocznie się natomiast przebudowa DK25 pomiędzy autostradą A2 a drogą ekspresową S11. Ten projekt obejmuje dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km. W kontekście tych inwestycji warto również podkreślić, że trwa proces uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Kalisza. Projekt ten ma w przyszłości poprawić przepustowość zatłoczonych arterii w tym rejonie Polski.
Lista przetargów GDDKiA w 2024 roku
Program budowy 100 obwodnic zakłada ogłoszenie przetargów na 14 nowych inwestycji, które razem stworzą ponad 122 km nowych dróg okalających duże miasta. Najdłuższymi planowanymi obwodnicami w ramach tego programu są trasy w Starogardzie Gdańskim, Ostrołęce, Brzostku i Kołaczycach.
– W 2023 r. planowaliśmy ogłosić także przetargi na pięć inwestycji o łącznej długości blisko 17 km. Nie uzyskaliśmy jednak finansowania i przetargi planujemy ogłosić w 2024 r. To II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia, a także obwodnice: Srocka, Pilzna, Pradeł i Kołbaskowa – informują drogowcy w swoim komunikacie.
W 2024 roku GDDKiA ogłosi przetargi na następujące drogi:
Polskie autostrady w rękach Francuzów
Na łamach INNPoland informowaliśmy, że Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w spółkach autostradowych. Trafią w ręce Francuzów. "Rzeczpospolita" informuje, że kwota transakcji opiewa na 3 mld zł. Eksperci uważają to za ogromny sukces przedsiębiorcy. Transakcja, o której informowaliśmy na początku lipca, w końcu została sfinalizowana. Jak podaje "Rzeczpospolita", Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w spółkach autostradowych.
Udziały kupił francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Tym samym potwierdziły się wcześniejsze doniesienia, że to właśnie Francuzi przejmą autostrady. Dziennik informuje, że kwota transakcji opiewa na 3 mld zł.
Spółka KI One, należąca do Kulczyka, miała miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) i 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.).