Celem uzyskania informacji na temat problemu oraz pomocy przy zakładaniu Profilu Zaufanego, skontaktowaliśmy się z dedykowaną infolinią. Czekaliśmy 30 minut, aby dowiedzieć się, że musimy uzbroić się w cierpliwość. Problem pomimo upływu kilku dni nie został jednak naprawiony.
Profil zaufany to narzędzie, które umożliwia potwierdzenie tożsamości obywatela w sposób bezpieczny. Zgodnie z instrukcją na rządowej stronie Profil Zaufany można założyć na kilka sposobów. Najpopularniejszą metoda jest potwierdzenie tożsamości poprzez bankowość elektroniczną lub podczas osobistej wizyty w banku. Nadal można umówić się też na rozmowę z urzędnikiem za pomocą aplikacji Zoom.
Problem dotyczy zakładania Profilu Zaufanego, korzystając z nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Wybór tej metody wymaga posiadania telefonu komórkowego z czytnikiem NFC oraz dedykowanej aplikacji do odczytu danych z dokumentu.
Uzupełnienie podstawowych danych, takich jak: nazwa użytkownika, hasło i dane osobie odbywa się bez problemów. Aby dojść do tego etapu, wystarczy wejść na resortową stronę, następnie kliknąć okienko z e-dowodem i przepisać kod zabezpieczający.
Po przejściu dalej na ekranie komputera pojawia się gotowy do wypełnienia formularz, po którego wypełnieniu na samym dole użytkownicy są proszeni o podanie adresu e-mail do weryfikacji.
I tu zaczynają się schody, ponieważ po przejściu wszystkich kroków i zaakceptowaniu niezbędnych zgód dotyczących przetwarzania danych, rządowy system nie dostarcza na skrzynki mailowe wiadomości z kodem weryfikacyjnym.
Dzieje się tak za każdym razem, nawet podczas zresetowania formularza i korzystania z innej przeglądarki do wypełnienia na nowo wniosku o Profil Zaufany korzystając z e-dowodu osobistego. My korzystaliśmy z Safari oraz Google Chrome.
W związku z wieloma próbami założenia Profilu Zaufanego w ten sposób i fiaskiem każdej z nich skontaktowaliśmy się z oficjalną ministerialną infolinią celem uzyskania informacji o błędzie.
Na połączenie czekaliśmy około 30 minut. Pracownik resortu po zweryfikowaniu danych poinformował, że "istnieje wewnętrzny błąd na serwerze, który faktycznie chwilowo niemożliwa założenie Profilu Zaufanego w ten sposób". Zapewnił, że problem zostanie naprawiony, jednak pomimo upływu czasu, usterka nadal się pojawia.
Pracownicy zachęcają, aby "w przypadku braku polskiego konta bankowego korzystać z alternatywnych rozwiązań, jak umówienie się na spotkania online z urzędnikami celem weryfikacji tożsamości". Przypominamy, że decydując się na połączenie z infolinią Ministerstwa Cyfryzacji, nie da się założyć Profilu Zaufanego, a jedynie uzyskać informacje na temat samej procedury i pomoc w procesie rejestracji.
Przesłaliśmy do biura prasowego pytania dotyczące szacowanego czasu potrzebnego na usunięcie usterki oraz tego co doprowadziło do błędu. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, niezwłocznie zaktualizujemy niniejszy artykuł.
Czytaj także: https://innpoland.pl/199879,nie-dziala-mobywatel-jak-uzyc-e-dowodu-offlineNa łamach INNPoland informowaliśmy, jak założyć Profil Zaufany. Niezbędne będzie spełnienie wszystkich formalności, takich samych jak przy zakładaniu PZ po raz pierwszy - czyli posiadane konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
W przypadku zakładania ponownie konta przez bank:
W przypadku zakładania ponownie konta przez kwalifikowany podpis elektroniczny:
Usługa jest bezpłatna i PZ powinniśmy uzyskać od ręki. Jego ważność będzie wynosić 3 lata. Możemy też założyć nowy Profil Zaufany przez wniosek w punkcie potwierdzającym: