
Celem uzyskania informacji na temat problemu oraz pomocy przy zakładaniu Profilu Zaufanego, skontaktowaliśmy się z dedykowaną infolinią. Czekaliśmy 30 minut, aby dowiedzieć się, że musimy uzbroić się w cierpliwość. Problem pomimo upływu kilku dni nie został jednak naprawiony.
Problem z zakładaniem Profilu Zaufanego przez e-dowód
Profil zaufany to narzędzie, które umożliwia potwierdzenie tożsamości obywatela w sposób bezpieczny. Zgodnie z instrukcją na rządowej stronie Profil Zaufany można założyć na kilka sposobów. Najpopularniejszą metoda jest potwierdzenie tożsamości poprzez bankowość elektroniczną lub podczas osobistej wizyty w banku. Nadal można umówić się też na rozmowę z urzędnikiem za pomocą aplikacji Zoom.
Problem dotyczy zakładania Profilu Zaufanego, korzystając z nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Wybór tej metody wymaga posiadania telefonu komórkowego z czytnikiem NFC oraz dedykowanej aplikacji do odczytu danych z dokumentu.
Uzupełnienie podstawowych danych, takich jak: nazwa użytkownika, hasło i dane osobie odbywa się bez problemów. Aby dojść do tego etapu, wystarczy wejść na resortową stronę, następnie kliknąć okienko z e-dowodem i przepisać kod zabezpieczający.
Po przejściu dalej na ekranie komputera pojawia się gotowy do wypełnienia formularz, po którego wypełnieniu na samym dole użytkownicy są proszeni o podanie adresu e-mail do weryfikacji.
I tu zaczynają się schody, ponieważ po przejściu wszystkich kroków i zaakceptowaniu niezbędnych zgód dotyczących przetwarzania danych, rządowy system nie dostarcza na skrzynki mailowe wiadomości z kodem weryfikacyjnym.
Dzieje się tak za każdym razem, nawet podczas zresetowania formularza i korzystania z innej przeglądarki do wypełnienia na nowo wniosku o Profil Zaufany korzystając z e-dowodu osobistego. My korzystaliśmy z Safari oraz Google Chrome.
"Wewnętrzny błąd, trzeba czekać"
W związku z wieloma próbami założenia Profilu Zaufanego w ten sposób i fiaskiem każdej z nich skontaktowaliśmy się z oficjalną ministerialną infolinią celem uzyskania informacji o błędzie.
Na połączenie czekaliśmy około 30 minut. Pracownik resortu po zweryfikowaniu danych poinformował, że "istnieje wewnętrzny błąd na serwerze, który faktycznie chwilowo niemożliwa założenie Profilu Zaufanego w ten sposób". Zapewnił, że problem zostanie naprawiony, jednak pomimo upływu czasu, usterka nadal się pojawia.
Pracownicy zachęcają, aby "w przypadku braku polskiego konta bankowego korzystać z alternatywnych rozwiązań, jak umówienie się na spotkania online z urzędnikami celem weryfikacji tożsamości". Przypominamy, że decydując się na połączenie z infolinią Ministerstwa Cyfryzacji, nie da się założyć Profilu Zaufanego, a jedynie uzyskać informacje na temat samej procedury i pomoc w procesie rejestracji.
Przesłaliśmy do biura prasowego pytania dotyczące szacowanego czasu potrzebnego na usunięcie usterki oraz tego co doprowadziło do błędu. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, niezwłocznie zaktualizujemy niniejszy artykuł.
Jak założyć Profil Zaufany – informacje
Na łamach INNPoland informowaliśmy, jak założyć Profil Zaufany. Niezbędne będzie spełnienie wszystkich formalności, takich samych jak przy zakładaniu PZ po raz pierwszy - czyli posiadane konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
W przypadku zakładania ponownie konta przez bank:
- Zaloguj się na swoje konto bankowe.
- Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
- Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
W przypadku zakładania ponownie konta przez kwalifikowany podpis elektroniczny:
- Wejdź na stronę profilu zaufanego.
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wypełnij formularz.
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
- Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
- Uruchom aplikację PZ Signer.
- Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
- Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
- Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
- W nowym oknie wprowadź PIN.
- Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
- Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
Usługa jest bezpłatna i PZ powinniśmy uzyskać od ręki. Jego ważność będzie wynosić 3 lata. Możemy też założyć nowy Profil Zaufany przez wniosek w punkcie potwierdzającym:
- Wejdź na stronę profilu zaufanego albo na stronę ePUAP,
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wypełnij formularz.
- Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
- Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie potwierdzić profil zaufany.
- Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się na stronie profilu zaufanego i ponownie złóż wniosek.