Od co najmniej minionego czwartku obywatele zgłaszają problemy techniczne związane z brakiem możliwości założenia Profilu Zaufanego przy użyciu e-dowodu z warstwą elektroniczną. Sprawdziliśmy i faktycznie system Ministerstwa Cyfryzacji nie dostarcza wiadomości e-mail z kodem do weryfikacji, niezbędnym do przejścia do kolejnego kroku potwierdzenia tożsamości.
Reklama.
Reklama.
Celem uzyskania informacji na temat problemu oraz pomocy przy zakładaniu Profilu Zaufanego, skontaktowaliśmy się z dedykowaną infolinią. Czekaliśmy 30 minut, aby dowiedzieć się, że musimy uzbroić się w cierpliwość. Problem pomimo upływu kilku dni nie został jednak naprawiony.
Problem z zakładaniem Profilu Zaufanego przez e-dowód
Profil zaufany to narzędzie, które umożliwia potwierdzenie tożsamości obywatela w sposób bezpieczny. Zgodnie z instrukcją na rządowej stronie Profil Zaufany można założyć na kilka sposobów. Najpopularniejszą metoda jest potwierdzenie tożsamości poprzez bankowość elektroniczną lub podczas osobistej wizyty w banku. Nadal można umówić się też na rozmowę z urzędnikiem za pomocą aplikacji Zoom.
Problem dotyczy zakładania Profilu Zaufanego, korzystając z nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Wybór tej metody wymaga posiadania telefonu komórkowego z czytnikiem NFC oraz dedykowanej aplikacji do odczytu danych z dokumentu.
Uzupełnienie podstawowych danych, takich jak: nazwa użytkownika, hasło i dane osobie odbywa się bez problemów. Aby dojść do tego etapu, wystarczy wejść na resortową stronę, następnie kliknąć okienko z e-dowodem i przepisać kod zabezpieczający.
Po przejściu dalej na ekranie komputera pojawia się gotowy do wypełnienia formularz, po którego wypełnieniu na samym dole użytkownicy są proszeni o podanie adresu e-mail do weryfikacji.
I tu zaczynają się schody, ponieważ po przejściu wszystkich kroków i zaakceptowaniu niezbędnych zgód dotyczących przetwarzania danych, rządowy system nie dostarcza na skrzynki mailowe wiadomości z kodem weryfikacyjnym.
Dzieje się tak za każdym razem, nawet podczas zresetowania formularza i korzystania z innej przeglądarki do wypełnienia na nowo wniosku o Profil Zaufany korzystając z e-dowodu osobistego. My korzystaliśmy z Safari oraz Google Chrome.
"Wewnętrzny błąd, trzeba czekać"
W związku z wieloma próbami założenia Profilu Zaufanego w ten sposób i fiaskiem każdej z nich skontaktowaliśmy się z oficjalną ministerialną infolinią celem uzyskania informacji o błędzie.
Na połączenie czekaliśmy około 30 minut. Pracownik resortu po zweryfikowaniu danych poinformował, że "istnieje wewnętrzny błąd na serwerze, który faktycznie chwilowo niemożliwa założenie Profilu Zaufanego w ten sposób". Zapewnił, że problem zostanie naprawiony, jednak pomimo upływu czasu, usterka nadal się pojawia.
Pracownicy zachęcają, aby "w przypadku braku polskiego konta bankowego korzystać z alternatywnych rozwiązań, jak umówienie się na spotkania online z urzędnikami celem weryfikacji tożsamości". Przypominamy, że decydując się na połączenie z infolinią Ministerstwa Cyfryzacji, nie da się założyć Profilu Zaufanego, a jedynie uzyskać informacje na temat samej procedury i pomoc w procesie rejestracji.
Przesłaliśmy do biura prasowego pytania dotyczące szacowanego czasu potrzebnego na usunięcie usterki oraz tego co doprowadziło do błędu. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, niezwłocznie zaktualizujemy niniejszy artykuł.
Czytaj także:
Jak założyć Profil Zaufany – informacje
Na łamach INNPoland informowaliśmy, jak założyć Profil Zaufany. Niezbędne będzie spełnienie wszystkich formalności, takich samych jak przy zakładaniu PZ po raz pierwszy - czyli posiadane konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego lub kwalifikowany podpis elektroniczny.
W przypadku zakładania ponownie konta przez bank:
Zaloguj się na swoje konto bankowe.
Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.
Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
W przypadku zakładania ponownie konta przez kwalifikowany podpis elektroniczny:
Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
Uruchom aplikację PZ Signer.
Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
W nowym oknie wprowadź PIN.
Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
Usługa jest bezpłatna i PZ powinniśmy uzyskać od ręki. Jego ważność będzie wynosić 3 lata. Możemy też założyć nowy Profil Zaufany przez wniosek w punkcie potwierdzającym:
Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie profilu zaufanego.
Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku. Szczegóły znajdziesz w sekcji Gdzie potwierdzić profil zaufany.
Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się na stronie profilu zaufanego i ponownie złóż wniosek.