Statystyczny Polak zjada rocznie około 5,7 kg czekolady. Co ciekawe, według prognoz Euromonitora, do 2027 roku możemy spodziewać się wzrostu tej wartości o kolejne 0,5 kg. Na rynku konkuruje ze sobą wielu producentów, a zgodnie z badaniami to polski wytwórca, póki co, zostawia konkurentów daleko w tyle. Tak wyglądają preferencji czekoladowych wielbicieli według popularnej aplikacji Listonic.
Reklama.
Reklama.
Czekolada, będąca jednym z najbardziej uwielbianych przysmaków na świecie, zdobywa serca polskich konsumentów. Twórcy popularnej aplikacji do planowania zakupów, Listonic, postanowili zgłębić tajniki preferencji czekoladowych wielbicieli poprzez analizę list zakupowych.
Najlepsze marki czekolady w Polsce zmiana lidera
Zmieniające się preferencje konsumentów odzwierciedlają się również w zakupach, a aplikacja Listonic wychodzi naprzeciw ciekawości, analizując, które marki czekolady cieszyły się największym zainteresowaniem w roku 2023.
Wielką niespodzianką w rankingu Listonic w roku 2023 jest detronizacja dotychczasowej królowej – Milka, przez polską markę Wedel. Wedel zyskał imponujące 21,98 proc. więcej udziału na listach zakupów niż w roku poprzednim, co wydaje się być wynikiem nie tylko doskonałej jakości, ale także skutecznej strategii marketingowej.
Milka natomiast doświadczyła spadku o 8,60 proc., co może być sygnałem zmieniających się gustów konsumentów. Niezmiennie popularne marki Kinder Chocolate i Lindt utrzymały swoje pozycje w zestawieniu, mimo spadku udziału na listach zakupów o kolejno 5,28 proc. i 2,67 proc.. To dowód na to, że choć rynek słodyczy ulega dynamicznym zmianom, niektóre marki zachowują swoją lojalność wśród konsumentów.
Kinder Chocolate z charakterystycznymi porcjami mlecznej czekolady w kształcie kawałków, oraz Lindt, znany ze swojej wysokiej jakości czekolady, zdają się utrzymywać swoje miejsca w sercach i koszykach zakupowych Polaków.
Lista najlepszych wytwórców słodyczy – zmiany
Słodycze, a zwłaszcza czekolada, zazwyczaj kojarzą się z zakupami impulsowymi. Jednak mimo tej spontaniczności, czekolada często gości na listach zakupów użytkowników Listonic.
Niemiecka marka Alpen Gold, choć zanotowała niewielki spadek o 0,46 proc. w dotychczasowym udziale, zdołała zdobyć 5 miejsce, zamieniając pozycje z marką Magnetic. To interesujące zjawisko, które sugeruje, że choć udział w rynku nieznacznie zmalał, to jednak lojalność konsumentów i atrakcyjność marki nie zostały zakłócone.
Marka Magnetic, mimo że utrzymała się w TOP10, doświadczyła spadku o 1,94 proc., co skutkowało przesunięciem na 6 miejsce. To z pewnością stanowi wyzwanie dla producenta, a także sygnał do analizy zmieniających się preferencji konsumentów.
Goplana, choć zanotowała spadek o 0,32 proc. udziału, zaskakująco poszybowała w górę aż o dwa miejsca, zajmując dotychczasową pozycję marki Mieszko, która niestety nie znalazła się w tegorocznym zestawieniu TOP10.
Inna marka, Schogetten, choć odnotowała spadek o 1,05 proc., zachowała swoją dotychczasową pozycję. To dowód na to, że niektóre marki potrafią utrzymać swoje miejsce w sercach konsumentów, mimo zmiennych warunków rynkowych.
Największą niespodzianką w tegorocznym zestawieniu jest pojawienie się marki Wawel wśród 10 najpopularniejszych marek czekolady. To doskonały wynik dla polskiego producenta, który debiutuje w rankingu, zdobywając uznanie i sympatię konsumentów.
Czytaj także:
Słodycze coraz droższe
Jak informowaliśmy w INNPoland, trzech na czterech Polaków deklaruje, że lubi słodycze. Już niedługo miłośnicy batoników, ciast i czekolad będą musieli zajrzeć głębiej do kieszeni. Wedel i Wawel zapowiadają nawet dwucyfrowe podwyżki cen. Ma to związek z drożejącymi towarami, które są niezbędne do produkcji słodyczy.
Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel, przyznał w rozmowie z portalem money.pl, że ceny mogą wzrosnąć nawet dwuzyfrowo. Skąd taka radykalna decyzja?
Zarządca tłumaczył, że firma jest zmuszona podwyższyć ceny z powodu drożejącegocukru. Koszty windują także drogie surowce mleczne i opakowania. Z wyliczeń Hermana wynika, że surowce mleczne podrożały przez rok aż o 79 proc.