
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że Profil Zaufany będzie niedostępny z powodu prac serwisowych. Chodzi o narzędzie, które umożliwia zdalne potwierdzenie tożsamości obywatela w bezpieczny sposób. PZ ma być niedostępny w najbliższy piątek i sobotę (19 i 20 stycznia).
Profil zaufany to identyfikator elektroniczny, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość, podpisywać dokumenty i załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Jest przydatny np. przy wysyłaniu dokumentów do ZUS–u (np. wnioski o 500 plus czy dokumenty rozliczeniowe).
Poza tym profilem zaufanym możemy zalogować się np. do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy platformy e–Urząd Skarbowy.
Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne i można go utworzyć przy pomocy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub banku. Mamy do wyboru dwie opcje – założenie profilu zaufanego przez internet lub w punkcie potwierdzającym.
Jeśli chcemy utworzyć identyfikator elektroniczny bez wychodzenia z domu, to musimy mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub konto w systemie banku lub przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego.
W przeciwnym razie trzeba wejść na ePUAP lub stronę profilu zaufanego i zarejestrować się, wypełniając formularz. Po uzupełnieniu danych identyfikator zostanie utworzony i należy dokonać pierwszego logowania. Aby potwierdzić założenie profilu zaufanego, trzeba wybrać się do punktu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Do wyboru są m.in. urzędy skarbowe, placówki pocztowe czy oddziały ZUS.
Profil zaufany pozwala także na korzystanie z rządowej aplikacji mObywatel, która w ostatnim czasie została wzbogacona o nowe funkcje. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, mObywatel okazał się przydatny przy okazji wyborów parlamentarnych, ponieważ umożliwiał sprawdzenie miejsca głosowania.
Jak założyć PZ?
Profil Zaufany możesz założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Jak to zrobić?
Możesz także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto.
Zobacz także
Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Ostatnio pisaliśmy w INNPoland.pl o problemach z Profilem Zaufanym. Chodziło o kłopot z jego zakładaniem, przy korzystaniu z nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Wybór tej metody wymaga posiadania telefonu komórkowego z czytnikiem NFC oraz dedykowanej aplikacji do odczytu danych z dokumentu.