Profil zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00). Jeśli więc miałeś w planach załatwianie online spraw urzędowych pamiętaj, żeby uwzględnić przerwę w dostępie do usługi. W tym czasie niedostępna będzie też usługa składania podpisu zaufanego.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że Profil Zaufany będzie niedostępny z powodu prac serwisowych. Chodzi o narzędzie, które umożliwia zdalne potwierdzenie tożsamości obywatela w bezpieczny sposób. PZ ma być niedostępny w najbliższy piątek i sobotę (19 i 20 stycznia).
Profil zaufany to identyfikator elektroniczny, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość, podpisywać dokumenty i załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Jest przydatny np. przy wysyłaniu dokumentów doZUS–u (np. wnioski o500 plusczy dokumenty rozliczeniowe).
Poza tym profilem zaufanym możemy zalogować się np. do Internetowego Konta Pacjenta (IKP) czy platformy e–Urząd Skarbowy.
Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne i można go utworzyć przy pomocy dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub banku. Mamy do wyboru dwie opcje – założenie profilu zaufanego przez internet lub w punkcie potwierdzającym.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Jeśli chcemy utworzyć identyfikator elektroniczny bez wychodzenia z domu, to musimy mieć kwalifikowany podpis elektroniczny lub konto w systemie banku lub przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego.
W przeciwnym razie trzeba wejść na ePUAP lub stronę profilu zaufanego i zarejestrować się, wypełniając formularz. Po uzupełnieniu danych identyfikator zostanie utworzony i należy dokonać pierwszego logowania. Aby potwierdzić założenie profilu zaufanego, trzeba wybrać się do punktu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Do wyboru są m.in. urzędy skarbowe, placówki pocztowe czy oddziały ZUS.
Profil zaufany pozwala także na korzystanie z rządowej aplikacji mObywatel, która w ostatnim czasie została wzbogacona o nowe funkcje. Jak już informowaliśmy w INNPoland.pl, mObywatel okazał się przydatny przy okazji wyborów parlamentarnych, ponieważ umożliwiał sprawdzenie miejsca głosowania.
Jak założyć PZ?
Profil Zaufany możesz założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Jak to zrobić?
Wypełnij formularz o założenie Profilu Zaufanego w systemie bankowości elektronicznej twojego banku.
Operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym.
Na Twój adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Możesz także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto.
Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi Cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Ostatnio pisaliśmy w INNPoland.pl o problemach z Profilem Zaufanym. Chodziło o kłopot z jego zakładaniem, przy korzystaniu z nowego dowodu osobistego z warstwą elektroniczną. Wybór tej metody wymaga posiadania telefonu komórkowego z czytnikiem NFC oraz dedykowanej aplikacji do odczytu danych z dokumentu.