Zalando nie dotrzymało zasad informowania narzucanych przez dyrektywę Omnibus. UOKiK przeprowadziło kontrolę i nałożyło karę. Teraz niemiecka platforma odzieżowa przesyła klientom vouchery na 40 złotych.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
Pod koniec lipca pisaliśmy w INNPoland o karze, którą UOKiK nałożyło na Zalando. To pokłosie kontroli z 2023 roku. Wtedy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie dotyczące zaniechań niemieckiej platformy wobec klientów.
Zaniedbania były związane z prawidłowym informowaniem o kwestiach wynikających z dyrektywy Omnibus. Dotyczyły m.in. podawania numeru telefonu, czy przekazywania wiadomości, że dana oferta pochodzi od przedsiębiorcy lub osoby fizycznej, która nie jest przedsiębiorcą.
W ramach dyrektywy Omnibus dostawcy handlowi mają również obowiązek w jasny i zrozumiały sposób definiować podział obowiązków wynikających z realizacji umowy zawieranej pomiędzy nimi a dostawcami produktów, czy usług z oferty kierowanej do klientów. Ostatni aspekt jest ważny przede wszystkim w kontekście ewentualnej reklamacji.
Zachęcamy do subskrybowania kanału INN:Poland na YouTube. Od teraz Twoje ulubione programy "Rozmowa tygodnia", "Po ludzku o ekonomii" i "Koszyka Bagińskiego" możesz oglądać TUTAJ.
Prezes UOKiK zobowiązał Zalando do zmian
W środę 24 lipca 2024 roku UOKiK zobowiązał platformę sprzedażową Zalando do zmiany praktyk. W komunikacie przedstawiono stanowisko prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Zastrzeżenia urzędu dotyczyły właśnie niewłaściwego informowania o statucie sprzedających na platformie.
Zarzuty UOKiK wobec Zalando były związane z tym, że strona w niejasny sposób przedstawiała informacje na temat tego, jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy pomiędzy platformą a wystawcą oferty.
Ze względu na to klienci nie wiedzieli, kogo powinni poinformować w chwili, kiedy będą chcieli odstąpić od zakupu lub do kogo kierować reklamację, czy komu wysłać zwracany towar.
Masz propozycję tematu? Chcesz opowiedzieć ciekawą historię? Odezwij się do nas na kontakt@innpoland.pl
Zalando wysyła vouchery na 40 zł klientom
Dodatkowo niemiecka platforma sprzedażowa miała wręczyć klientom vouchery w wysokości 40 złotych. Zalando w ostatnich dniach zaczęło realizować zalecenia UOKiK. Do klientów sklepu trafiają pierwsze kupony.
Zalando w e-mailu informuje, że vouchery trafią do klientów, "którzy dokonali zakupu produktu Partnera Zalando w sklepie internetowym Zalando [...] w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia wykonania obowiązków Zalando dotyczących obowiązków informacyjnych dostawcy platformy cyfrowej", czyli do 14 września 2024 roku.
Klienci po otrzymaniu vouchera na 40 zł mogą zrealizować kupon przy zamawianiu artykułów w sklepie internetowym Zalando (nie uwzględniając produktów sprzedawanych przez partnerów). Czas na wykorzystanie vouchera od Zalando to sześć miesięcy od momentu jego otrzymania.
Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej.
Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości.
Tomasz Chróstny
prezes UOKiK/ komunikat/ źródło: uokik.gov.pl
Konsument, dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus.