logo
UOKiK ukarał importera ekspresów do kawy marki Jura i czterech dystrybutorów (zdjęcie ilustracyjne). Fot. Deposit/East News
Reklama.

Prezes UOKIK Tomasz Chróstny nałożył łącznie ponad 66 mln kary na Jura Poland – importera ekspresów do kawy – oraz czterech oficjalnych dystrybutorów ich produktów, którzy byli też sprzedawcami detalicznymi w dużych polskich sklepach. Śledczy ustalili, że przedsiębiorcy uzgadniali minimalne ceny urządzeń oraz akcesoriów. Zmawiano się również podczas promocji, a Jura Poland interweniowała, kiedy ktoś próbował się ze zmowy wychylić.

10 lat zmowy cenowej w polskich sklepach

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura, a jak informuje UOKiK, również kontrolowała ceny tych produktów w kraju.

Jeśli ktoś próbował sprzedawać ich ekspresy albo akcesoria po cenach niższych niż uzgodnione, miał być informowany o konsekwencjach w postaci zerwania umowy albo wstrzymaniu dostaw.

Te działania miały trwać przynajmniej od lipca 2013 roku do listopada 2022 roku i uczestniczyli w niej czterej ważni kontrahenci producenta: Euro-net (sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy Media Markt stacjonarne), Media Saturn Online (sklepy Media Markt online) oraz Terg (sklepy Media Expert). Według UOKiK nie wszystkie w tym samym czasie – Terg dołączył w 2014 roku, Euro-net w 2019.

Dystrybutorzy, którzy byli jednocześnie sprzedawcami stacjonarnymi i internetowymi, mieli również pilnować siebie wzajemnie, czy przestrzegają ustaleń. Przedstawiciele Jura Poland mieli spotykać się na uzgodnienia cen z dystrybutorami, komunikowano się także za pośrednictwem telefonów, e-mailami, przez WhatsApp i SMS-owo.

Ogromne kary finansowe

– W efekcie nielegalnego porozumienia, przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone. Za zmowę rynkową nałożyłem na jej uczestników kary finansowe w łącznej wysokości ponad 66 mln zł – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kary nałożone na poszczególnych przedsiębiorców wyniosły:

  • Terg - 30 065 250 zł;
  • Jura Poland  - 12 212 000 zł;
  • Euro-net - 10 500 450 zł;
  • Media Saturn Online - 6 772 000 zł;
  • Media Saturn Holding Polska - 6 549 000 zł.
  • Prezes Jura Poland, Joanna Luto, otrzymała karę 243 750 zł za bezpośrednią odpowiedzialność za niedozwolone ustalenia.

    Otrzymaliśmy oficjalny komunikat od Media Markt.

    W związku z komunikatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym stwierdzenia istnienia praktyki ograniczającej konkurencję, polegającej na zawarciu porozumienia w zakresie ustalania cen odsprzedaży produktów marki JURA pomiędzy producentem a dystrybutorami, w tym MediaMarkt informujemy, iż stanowczo zaprzeczamy uczestniczeniu w jakimkolwiek porozumieniu w powyższym zakresie i nie zgadzamy się z poczynionymi ustaleniami urzędu, gdyż nie znajdują one oparcia w faktach oraz zebranym w postępowaniu materiale dowodowym. Podkreślamy, iż prowadzenie działalności w sposób w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, z poszanowaniem interesów klientów oraz reguł uczciwej konkurencji, jest jedną z podstawowych zasad, którymi kieruje się MediaMarkt w swojej kilkudziesięcioletniej działalności. Korzystając z przysługujących uprawnień, zamierzamy odwołać się od wydanej decyzji i nałożonej kary do sądu.

    Biuro prasowe Media Markt Polska

    oficjalną odpowiedź na decyzję UOKiK ws. JURA.

    Postępowanie trwało od 6 maja 2024 roku. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Czytaj także: