Hitachi oferuje mechanizmy umożliwiające klientom i bankom wgląd w uzasadnienie decyzji. A to właśnie kwestia procesu decyzyjnego budzi największe obawy.
Hitachi oferuje mechanizmy umożliwiające klientom i bankom wgląd w uzasadnienie decyzji. A to właśnie kwestia procesu decyzyjnego budzi największe obawy. Fot. INNPoland, Canva
REKLAMA

Zgodnie z deklaracjami firmy Hitachi, nowa technologia oparta o AI może wydać decyzję kredytową – zarówno w przypadku kredytów gotówkowych, jak i hipotecznych – nawet w kilka minut, a najpóźniej w ciągu kilku godzin. 

Nowy etap w rozwoju bankowości w Polsce

W Japonii narzędzie to z powodzeniem działa już od kilku lat.

Bank SBI Sumishin Net Bank, który jako pierwszy wdrożył system Hitachi AI Technology/Prediction of Rare Case (AT/PRC), odnotował nie tylko spory wzrost udzielanych kredytów (aż o 18 proc. rok do roku), ale także znaczące obniżenie liczby niespłacanych zobowiązań – do zaledwie 0,02 proc.

Hitachi już prowadzi rozmowy z pierwszymi polskimi instytucjami finansowymi. Firma zapewnia, że każdorazowo algorytmy będą trenowane na danych konkretnego banku, a informacje o klientach nie opuszczą jego infrastruktury. 

Jeśli projekt okaże się równie skuteczny, jak w Japonii, może to oznaczać nowy etap w rozwoju bankowości w Polsce.

Czytaj także:

Klienci, których banki wcześniej nie widziały

Twórcy narzędzi jako jedną z głównych zalet podają jego inkluzywność.

Twierdzą, że dzięki możliwości analizowania nietypowych przypadków, algorytm potrafi pozytywnie ocenić także osoby, które wcześniej były wykluczane przez tradycyjne systemy scoringowe – np. freelancerów, studentów bez historii kredytowej czy migrantów. 

Jak zauważa Tadeusz Woszczyński, szef Hitachi w Polsce i regionie nowy model "pomaga bankom dotrzeć do klientów, których wcześniej nie widziały".

Wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesów bankowych budzi pewne wątpliwości – zarówno techniczne, jak i prawne.

Hitachi twierdzi jednak, że system jest w pełni zgodny z przepisami, w tym z europejskim AI Act oraz polskim prawem bankowym. 

Czytaj także:

Michał Jankowski, digital business partner CEE w Hitachi, podkreśla, że narzędzie zostało dostosowane do specyfiki lokalnego rynku i zawiera dwa kluczowe moduły – moduł tzw. wytłumaczalności, który umożliwia poznanie czynników wpływających na decyzję oraz moduł antydyskryminacyjny, czyli eliminujący możliwość faworyzowania ze względu na płeć, wiek czy miejsce zamieszkania.

Sztuczna inteligencja w branży finansowej

Hitachi oferuje mechanizmy umożliwiające klientom i bankom wgląd w uzasadnienie decyzji. A to właśnie kwestia procesu decyzyjnego budzi największe obawy.

W branży finansowej coraz częściej mówi się o wykorzystaniu AI do scoringu kredytowego, jednak wiele z tych rozwiązań wciąż pozostaje nieprzejrzystych. Zewnętrzni obserwatorzy wskazują, że zamknięty kod źródłowy i brak wglądu w sposób działania algorytmów mogą utrudniać kontrolę nad procesem decyzyjnym.