
Na polskim rynku kredytowym może wkrótce dojść do prawdziwej rewolucji. Japoński gigant technologiczny Hitachi zapowiada wprowadzenie nowoczesnego narzędzia do oceny zdolności kredytowej, które całkowicie opiera się na sztucznej inteligencji. Nowy system obiecuje nie tylko błyskawiczne decyzje kredytowe, ale również bardziej sprawiedliwe i transparentne podejście do klientów.
Zgodnie z deklaracjami firmy Hitachi, nowa technologia oparta o AI może wydać decyzję kredytową – zarówno w przypadku kredytów gotówkowych, jak i hipotecznych – nawet w kilka minut, a najpóźniej w ciągu kilku godzin.
Nowy etap w rozwoju bankowości w Polsce
W Japonii narzędzie to z powodzeniem działa już od kilku lat.
Bank SBI Sumishin Net Bank, który jako pierwszy wdrożył system Hitachi AI Technology/Prediction of Rare Case (AT/PRC), odnotował nie tylko spory wzrost udzielanych kredytów (aż o 18 proc. rok do roku), ale także znaczące obniżenie liczby niespłacanych zobowiązań – do zaledwie 0,02 proc.
Hitachi już prowadzi rozmowy z pierwszymi polskimi instytucjami finansowymi. Firma zapewnia, że każdorazowo algorytmy będą trenowane na danych konkretnego banku, a informacje o klientach nie opuszczą jego infrastruktury.
Jeśli projekt okaże się równie skuteczny, jak w Japonii, może to oznaczać nowy etap w rozwoju bankowości w Polsce.
Klienci, których banki wcześniej nie widziały
Twórcy narzędzi jako jedną z głównych zalet podają jego inkluzywność.
Twierdzą, że dzięki możliwości analizowania nietypowych przypadków, algorytm potrafi pozytywnie ocenić także osoby, które wcześniej były wykluczane przez tradycyjne systemy scoringowe – np. freelancerów, studentów bez historii kredytowej czy migrantów.
Jak zauważa Tadeusz Woszczyński, szef Hitachi w Polsce i regionie nowy model "pomaga bankom dotrzeć do klientów, których wcześniej nie widziały".
Wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesów bankowych budzi pewne wątpliwości – zarówno techniczne, jak i prawne.
Hitachi twierdzi jednak, że system jest w pełni zgodny z przepisami, w tym z europejskim AI Act oraz polskim prawem bankowym.
Michał Jankowski, digital business partner CEE w Hitachi, podkreśla, że narzędzie zostało dostosowane do specyfiki lokalnego rynku i zawiera dwa kluczowe moduły – moduł tzw. wytłumaczalności, który umożliwia poznanie czynników wpływających na decyzję oraz moduł antydyskryminacyjny, czyli eliminujący możliwość faworyzowania ze względu na płeć, wiek czy miejsce zamieszkania.
Sztuczna inteligencja w branży finansowej
Hitachi oferuje mechanizmy umożliwiające klientom i bankom wgląd w uzasadnienie decyzji. A to właśnie kwestia procesu decyzyjnego budzi największe obawy.
W branży finansowej coraz częściej mówi się o wykorzystaniu AI do scoringu kredytowego, jednak wiele z tych rozwiązań wciąż pozostaje nieprzejrzystych. Zewnętrzni obserwatorzy wskazują, że zamknięty kod źródłowy i brak wglądu w sposób działania algorytmów mogą utrudniać kontrolę nad procesem decyzyjnym.
