
Tegoroczne Google I/O 2025 wyraźnie pokazało, że AI nie jest już tylko dodatkiem do usług — to centralny element całego cyfrowego ekosystemu. Google zaprezentowało jednak znacznie więcej: od rewolucji w komunikacji i wyszukiwaniu informacji, po nową platformę rozszerzonej rzeczywistości, system wideorozmów 3D i projekty ratujące życie.
Tegoroczne Google I/O było pod wieloma względami wyjątkowe. Przywykliśmy już do tego typu wydarzeń, na których z ogromnym rozmachem prezentuje się drobne innowacje do znanych produktów.
Tym razem gigant z Doliny Krzemowej zaprezentował jednak całą gamę produktów i usprawnień, które mogą zmienić nasz sposób komunikacji, korzystania z sieci czy zdobywania wiedzy.
Po pierwsze AI
Na tegorocznej konferencji Google I/O 2025 zaprezentowano szereg nowości, które wyraźnie pokazują, że sztuczna inteligencja nie jest już jedynie dodatkiem do usług technologicznych — staje się ich centralnym elementem.
Od nowych funkcji wyszukiwarki, przez narzędzia dla twórców, aż po przełomy w komunikacji i rozszerzonej rzeczywistości — Google chce, by AI była stale obecna w naszym codziennym życiu.
Największym bohaterem konferencji był nowy asystent oparty na Gemini – flagowym modelu AI od Google. To bezpośredni następca Google Assistant, zaprojektowany z myślą o głębszym zrozumieniu użytkownika, jego nawyków i potrzeb.
Jedną z najbardziej innowacyjnych funkcji, jakie zyskało Gemini, jest "Gemini Live", umożliwiająca korzystanie z danych z kamery, mikrofonu i internetu w czasie rzeczywistym. Gemini wchodzi też głęboko w świat codziennej komunikacji — w Gmailu pojawiły się spersonalizowane podpowiedzi odpowiedzi, które uczą się stylu pisania użytkownika i potrafią generować treści niemal nie do odróżnienia od tych pisanych ręcznie.
Google zaprezentowało również szereg nowych narzędzi AI. Jules to agent kodujący, który nie tylko pisze kod, ale pokazuje, jak go sformułował. Udoskonalono też Imagen 4 — generator obrazów AI, który tworzy jeszcze bardziej realistyczne i szczegółowe ilustracje, a także narzędzia do animacji i wideo, takie jak Flow i Veo 3.
Ten ostatni lepiej odwzorowuje fizykę i zachowanie obiektów, co ma potencjał zrewolucjonizować produkcję filmów wideo.
Nowy sposób wyszukiwania
Ważnym punktem konferencji była też prezentacja nowości w wyszukiwarce Google. Firma rozwija zaprezentowany na ubiegłorocznym I/O system wyszukiwania AI, który zamiast tradycyjnej listy wyników przedstawia wygenerowane podsumowanie.
W zaktualizowanej wersji wyszukiwarka Google oferuje tzw. AI Mode, który nie tylko odpowiada na pytania, ale też aktywnie proponuje kontekstowe rozwiązania — na przykład pomaga w zakupach online poprzez funkcje rozszerzonej rzeczywistości, umożliwiające przymierzanie ubrań lub aranżację przestrzeni mieszkania.
To nie wszystko, co firma zaprezentowała w dziedzinie rozszerzonej rzeczywistości. Nowa platforma Android XR ma być fundamentem pod przyszłe aplikacje dla inteligentnych okularów, które będą tłumaczy tekst w czasie rzeczywistym, prowadzić użytkownika do celu czy wspierać go w codziennych czynnościach.
Dzięki nowej platformie Google chce usprawnić implementację sztucznej inteligencji w gadżetach codziennego użytku, od okularów poszerzonej rzeczywistości aż po inteligentne słuchawki.
Współpraca z HP zaowocowała natomiast projektem Google Beam — systemem trójwymiarowych wideorozmów, który może całkowicie zmienić sposób, w jaki spotykamy się z innymi ludźmi na odległość.
Google Beam został zminiaturyzowany z pierwotnej wersji zajmującej całe pomieszczenie do kompaktowego systemu.
Pomoc w obliczu katastrofy
Nie zabrakło również tematów społecznych i ekologicznych. Google ogłosił, że pracuje nad systemem Fire Sat — siecią satelitów mających na celu wczesne wykrywanie pożarów, oraz projektem Wing, czyli flotą dronów gotowych do niesienia pomocy w sytuacjach kryzysowych.
Google I/O 2025 nie pozostawiło wątpliwości: przyszłość technologii według Google to przyszłość kierowana przez sztuczną inteligencję. Od maila, przez wyszukiwarkę i urządzenia codziennego użytku, po systemy ratujące życie — AI ma być nie tylko narzędziem, ale nowym językiem komunikacji między człowiekiem a światem cyfrowym.
