
W czwartek 18 września na trasę kolejową Warszawa – Kraków wjeżdża czeski przewoźnik RegioJet. To rewolucja dla pasażerów. PKP Intercity przez lata niepodzielnie panowało na polskim rynku kolejowym, a koszt biletów potrafił przyprawić o zawrót głowy. Teraz jednak podróżni się ucieszą, bo zmotywowane konkurencją PKP obniżają ceny biletów.
Można powiedzieć, że PKP Intercity właśnie udowadnia, że konkurencja jest zdrowa dla portfeli klientów. Czeskie linie kolejowe wkrótce pojawią się w Polsce na kilku trasach. RegioJet rozpocznie działalność od kilku połączeń dziennie z Warszawy do Krakowa. Polski przewoźnik już reaguje: na tej trasie obniża ceny biletów nawet o prawie połowę.
Ceny biletów w PKP Intercity spadają. Powód? Konkurencja w postaci RegioJet
Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna" polski przewoźnik obniżył ceny pociągów na trasie Warszawa – Kraków, które kursują pół godziny przed planowanym rozkładem jazdy RegioJet. Koszt biletu zwyczajowo wynoszącego 70 zł spadł do 45 zł. Powód jest oczywisty. U RegioJet bilet na tę trasę kosztuje 49 zł.
Mniej zapłacimy również za Pendolino na tym połączeniu, z 169 zł do 101 zł. Pozwala to mieć nadzieję na szersze zmiany w cennikach za pasażerskie przewozy kolejowe, zapewne gdzieś w przyszłym roku. A to nie jedyna konkurencja, jaka wyrasta pod nosem PKP Intercity.
Od marca ma zacząć działać czeski Leo Express, na trasie Warszawa-Kraków-Praga z promocyjnymi biletami od 9 zł (są tylko cztery miejsca dostępne w takiej kwocie na każdy kurs).
Czescy przewoźnicy w Polsce
RegioJet docelowo od kwietnia przyszłego roku włączy do oferty kolejne trasy, Warszawa-Poznań i Warszawa-Gdańsk. Jeśli trend widoczny w PKP się utrzyma, na nich również powitamy niższe ceny mające rywalizować z konkurencją.
Przypominamy, że możliwość uruchomienia zagranicznych przewozów komercyjnych w Polsce istnieje od kilku lat, jednak dopiero niedawno na rynek weszły pierwsze podmioty. Zmiana nastąpiła, gdy PKP Intercity przestało blokować potencjalnych rywali, składając wnioski o badanie równowagi ekonomicznej.
Oprócz RegioJet i Leo Express, wstępne zgody na przewozy w Polsce otrzymały również inne zagraniczne firmy, m.in. FlixTrain i Gepard Express. Zgodnie z decyzjami Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), RegioJet ma możliwość prowadzenia przewozów nawet do 2035 roku.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Zobacz także
