InPost podnosi rękawicę Allegro. Brzoska szykuje własny marketplace AI
Najnowsze doniesienia mówią o eskalacji sporu między InPostem a Allegro. Fot. Robert Kowalewski / Agencja Wyborcza

Wojna między gigantami polskiego e-commerce wchodzi w nową fazę. W odpowiedzi na narastający konflikt z Allegro InPost Rafała Brzoski ma szykować własny marketplace oparty na sztucznej inteligencji, który ma stać się bezpośrednią konkurencją dla największej platformy zakupowej w kraju.

REKLAMA

Spór gigantów w branży zakupów internetowych staje się coraz poważniejszy. Choć jeszcze niedawno InPost i Allegro żyły ze sobą w biznesowej symbiozie, według najnowszych doniesień już za chwilę mogą stać się bezpośrednimi konkurentami. 

Wojna automatów paczkowych, czyli na czym polega konflikt Allegro i InPostu

InPost i Allegro przez lata współpracowały na zasadach partnerstwa – paczkomaty Rafała Brzoski były głównym kanałem odbioru przesyłek dla klientów największej polskiej platformy e-commerce. Relacja zaczęła się jednak zmieniać, gdy Allegro zaczęło intensywnie rozwijać własną sieć automatów One Box oraz poszerzać współpracę z innymi operatorami. 

Konflikt eskalował na początku roku, kiedy w mediach zaczęły pojawiać się doniesienia klientów Allegro. Niektórzy z nich twierdzili, że podczas zakupów opcja dostawy InPostem nie była dostępna, a w jej miejsce pojawiała się opcja dostawy z użyciem Allegro One Box.

Brzoska publicznie oskarżył Allegro o nieuczciwe faworyzowanie własnych usług i naruszanie zawartej umowy (która między dwoma podmiotami ma obowiązywać do 2027 roku). InPost naliczył swojemu partnerowi karę umowną sięgającą 100 milionów złotych, a sprawa trafiła do arbitrażu. Allegro odpierało zarzuty, zapewniając, że klienci wciąż mają swobodę wyboru formy dostawy i że firma nie łamie zasad konkurencji. 

Media zaczęły mówić o wojnie automatów paczkowych, w której trudno wskazać jasnego faworyta. Z jednej strony InPost jest pionierem branży urządzeń przesyłkowych, z drugiej to właśnie Allegro pozostaje kluczowym źródłem przychodów firmy Brzoski. 

Skoro Allegro wchodzi w branżę paczek, InPost da klientom opcję robienia zakupów 

InPost może szykować się do wejścia na kolejny poziom rywalizacji w polskim e-commerce. W sieci pojawia się coraz więcej głosów, według których firma Rafała Brzoski za chwilę wystartuje z bezpośrednią konkurencją dla Allegro. 

InPost ma już swój mało znany marketplace o nazwie Fresh. Jednak nowy kanał sprzedaży dla sklepów internetowych miałby bazować na systemie AI, który tworzyłby spersonalizowane rekomendacje zakupowe. 

Według ostatnich doniesień zamiast listy ofert użytkownik otrzymywałby jedną, najlepiej dopasowaną propozycję produktu w najkorzystniejszej cenie. W praktyce może to oznaczać presję na sklepy, by obniżały marże, jeśli chcą być promowane w aplikacji InPostu. W zamian operator paczkomatów miałby kusić lepszymi warunkami dostaw.

Kiedy Brzoska uruchomi nową opcję zakupów w InPost? Firma podsyca spekulacje

Firma do tej pory nie potwierdziła tych doniesień, ale zrobiła to w sposób, który tylko podsycił spekulacje. "Bez komentarza" – miał odpowiedzieć rzecznik prasowy InPostu na pytania Jacka Uryniuka z portalu cashless.pl. 

Kolejnych wskazówek Urynik doszukuje się we wcześniejszych komentarzach Brzoski na temat sztucznej inteligencji. Prawdopodobną datą startu projektu jest początek przyszłego roku. 

"[...] Dzięki AI zmieni się model kupowania w sieci. Wspomniałem koniec roku jako potencjalną datę" – napisał Rafał Brzoska w lipcu na platformie X. "Sposób kupowania już zaczyna wpływać na zachowania zakupowe klientów oraz staje się autonomiczny i agnostyczny (marka sklepu nie będzie miała znaczenia albo będzie ono mniejsze)".