
Żartuje się, że Microsoft próbuje na siłę sprzedać wszystkim nową usługę asystenta AI Copilot. Australijski odpowiednik UOKiK ocenił, że tak faktycznie jest. Zarzucił firmie, że ukrywa przed klientami tańsze opcje subskrypcji pakietu Office 365 bez AI. Rzeczywiście trzeba się naszukać, by je znaleźć. Znacznie łatwiej jest kupić droższy produkt ze sztuczną inteligencją.
Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC) złożyła w Federalnym Sądzie pozew przeciwko Microsoft Australia i spółce matce Microsoft Corp. Zarzucono im wprowadzenie w błąd około 2,7 mln klientów w ich kraju. Trzeba przyznać, że coś jest na rzeczy, gdy informacje o opcji tańszej subskrypcji szybciej znajdzie się w pomocy technicznej, niż w samej ofercie Microsoft.
Czy Microsoft oszukał klientów ws. office 365? Oceni to sąd w Australii
Windows 11 wszedł już na dobre, a wsparcie dla jego poprzednika się skończyło. Jednym z elementów nowego systemu jest jego natarczywa wręcz integracja z AI Copilot, która winduje ceny pakietów oprogramowania.
Microsoft o podwyżkach informował od października 2024 roku. Jego komunikaty da się streścić do ultimatum: trzeba zaakceptować podniesienie ceny za usługi Microsoft, albo zrezygnować z subskrypcji pakietu. Z jednej strony wielu użytkowników nie wyobraża sobie pracy bez pakietu Office, z drugiej podwyżki cen są bardzo duże. Na przykład w Polsce koszt Microsoft 365 Personal wzrósł z 299,99 zł rocznie do 429,99 zł.
ACCC informuje, że Microsoft wprowadza klientów w błąd naciskając na wybór pakietu z AI. Istnieje bowiem trzecia opcja pod nazwą planu "Classic", która jest dostępna dla dotychczasowych abonentów. Pozwala ona zachować im dotychczasowe plany, ale z pominięciem Copilota. Co za tym idzie – cena Microsoft 365 Classic jest niższa. Do tej opcji dokopią się tylko najbardziej zdeterminowani klienci. W momencie odnawiania subskrypcja Microsoft domyślnie przełącza się na nowy, znacznie droższy plan z AI.
Jak wybrać pakiet Microsoft 365 Classic? Klienci dowiadują się o nim, gdy chcą anulować subskrypcję
Klienci używający Microsoft 365 Personal, Family lub Premium dowiadują się o tańszej opcji Classic dopiero wtedy, gdy rozpoczną proces anulowania subskrypcji. Poczytamy o niej również w dziale pomocy technicznej na stronie Microsoftu.
Proces przypomina odblokowywanie sekretnego wojownika w grze Mortal Kombat: brakuje tylko wciskania przycisków w dziwnej kolejności. Jak czytamy, aby wybrać tańszy pakiet Office 365 bez AI, należy wykonać następuje czynności:
- Przejdź do obszaru Subskrypcje. Jeśli zostanie wyświetlony monit, zaloguj się przy użyciu konta Microsoft skojarzonego z subskrypcją.
- Znajdź bieżącą subskrypcję i wybierz pozycję Zarządzaj > Anuluj subskrypcję
- Aby przejść na starszą wersję planu z mniejszą liczbą funkcji, wybierz pozycję Microsoft 365 Personal Klasyczny lub Microsoft 365 Family Klasyczny lub inny plan, który ci się przyda.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami, aby zakończyć przełączanie.
Przewodnicząca ACCC Gina Cass-Gottlieb uznała, że komunikaty Microsoftu wprowadzały klientów w błąd. Australijski urząd domaga się teraz odszkodowań dla konsumentów, zwrotu kosztu wykupionych drożej licencji oraz kar nałożonych na Microsoft.
A co z polskimi klientami Microsoft? Wysłaliśmy pytanie w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czekamy na odpowiedź.
Zobacz także
