Dwie kobiety rozmawiają w pracy. Jak skutecznie prosić o podwyżkę?
Jak skutecznie prosić o podwyżkę? Metoda wykładowczyni z Harvardu, która naprawdę działa Fot. Canva/INNPoland

Zastanawiasz się, jak rozmawiać z szefem o pieniądzach? Według ekspertki z Harvardu kluczem są przygotowanie, dane i... dobre wyczucie momentu. Oto kompletny plan, jak poprosić o podwyżkę i nie spalić tematu.

REKLAMA

Większość z nas tego doświadczyła. Przychodzi ten moment, kiedy wiesz, że minął ci kolejny rok w firmie lub masz na koncie projekt, który zakończył się sukcesem. A to oznacza podwyżkę. Dla wielu to nadal niekomfortowa sytuacja, a wizja rozmowy z szefem o pieniądzach budzi co najmniej stres. Jak więc skutecznie prosić o podwyżkę według naukowców z Harvardu?

Jak poprosić o podwyżkę? Metoda wykładowczyni z Harvardu

Po pierwsze, musisz sobie uświadomić, że twoja podwyżka to obopólna korzyść. Przecież zatrzymanie, rozwijanie i awansowanie zaangażowanego pracownika jest korzystne dla menedżerów i firm. Nie prosisz o przysługę, a inwestujesz w siebie i firmę.

Później wystarczy przejść do działania – dobrego zaplanowania negocjacji jeszcze zanim do takiej rozmowy dojdzie.

Emily Epstein, wykładowczyni kursów Negotiation Skills: Strategies for Increased Effectiveness oraz Women in Leadership (Umiejętności negocjacyjne: strategie zwiększania efektywności oraz kobiety w przywództwie) w Harvard Division of Continuing Education, podkreśla, że negocjacje zaczynają się już w momencie zatrudnienia i mogą wpływać na zarobki podczas trwania całej kariery zawodowej.

"Rozmawiałam z wieloma rekruterami i menedżerami, którzy przyznają, że zaczynają od niskiej oferty, zakładając, że kandydat poprosi o więcej. Osoby, które tego nie robią, tracą realną wartość" — mówi Epstein.

Jak wybrać odpowiedni moment do rozmowy o podwyżkę?

Przed decyzją o rozmowie warto więc zadać sobie kilka pytań i ustalić odpowiedzi. Pomoże to w ocenie, czy to najlepszy moment, aby prosić o podwyżkę.

  1. Czy minął co najmniej rok od ostatniej oceny okresowej?
  2. Czy Twoje obowiązki znacznie wzrosły w ostatnich miesiącach?
  3. Czy zbliża się kolejna ewaluacja?
  4. Czy ostatnio odniosłaś zauważalny sukces zawodowy?

Najlepiej prosić o podwyżkę po pozytywnej ocenie pracy lub sfinalizowaniu projektu, który okazał się sukcesem. Przełożony musi mieć świeże wspomnienie twoich dokonań.

Jak przygotować się do rozmowy o podwyżkę?

Jeśli dojdziesz do wniosku, że to najlepszy moment, możesz przejść do kolejnego etapu przygotowania:

  1. Zrób research – sprawdź średnie wynagrodzenie w swojej branży i miejscowości.
  2. Przygotuj argumenty – znajdź konkretne powody, dla których zasługujesz na podwyżkę. Podkreśl znaczenie twojej inicjatywy, wskaż na wyniki, przypomnij pochwały, które w ostatnim czasie otrzymałeś i wymień konkretne osiągnięcia. Warto zaprezentować dane, które pokazują twoje wyniki – wzrost sprzedaży, pozytywne opinie klientów i efektywność projektów. Możesz mieć wszystko wydrukowane na jednej stronie A4.
  3. Określ cel finansowy – ustal, jaką kwotę chcesz negocjować.
  4. Przećwicz rozmowę – zrób próbę generalną z przyjacielem lub partnerem, przygotuj się na różne typy odpowiedzi twojego przełożonego.
  5. Umów spotkanie z wyprzedzeniem – nie zaczynaj tematu w biegu np. w piątek po południu, upewnij się, że twój szef będzie miał wystarczająco dużo czasu i uwagi, którą będzie mógł ci poświęcić.

Czego nie mówić podczas rozmowy o podwyżkę

Emily Epstein przypomina również o najczęstszych błędach, które popełniane są podczas rozmów o podwyżkę. Najpopularniejsze to m.in. kierowanie się emocjami. Należy unikać argumentów typu "Muszę płacić teraz wyższy czynsz". Zamiast tego skup się na wartości, którą wnosisz do firmy. Pokaż, że chcesz, by ta inwestycja opłaciła się firmie.

Nie należy też podczas rozmowy grozić odejściem z pracy, bo takie podejście może się odwrócić przeciwko tobie. Rozmowa o pieniądzach powinna być pozytywna i partnerska.

Warto wziąć pod uwagę, coś, co nie wszystkim może się podobać — jeżeli firma jest w trudnym okresie, odczuwalny jest kryzys finansowy lub niedawno zwolniono kilka osób, podwyżki prawdopodobnie nie będzie. Jeśli taka sytuacja panuje w twojej firmie, lepiej poczekaj z rozmową o przyznanie podwyżki.

Rozmowa o podwyżkę. Jak reagować na odmowę i akceptację

Jeśli twój cel został osiągnięty – gratulacje! Może być też tak, że kwota przekroczy twoje oczekiwania, wtedy nie zdradzaj, że tak się stało. Okaż wdzięczność i entuzjazm wobec przełożonego.

Co zrobić, jeśli szef odmówi podwyżki? Nie poddawaj się, zachowaj profesjonalizm i pozytywne nastawienie nawet przy rozczarowaniu. Zaproponuj inne formy rekompensaty, takie jak dodatkowe dni wolne, elastyczny czas pracy czy zapewnienie ci udziału w szkoleniu.

"Jeśli usłyszysz: 'dostaniesz podwyżkę, gdy firma poradzi sobie lepiej", dopytaj, co to dokładnie znaczy i jakie są mierzalne cele. Im bardziej konkretne zobowiązanie, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie spełnione – radzi Epstein.