Osoba oglądająca ubrania na wieszaku. Black Friday Polska
Ponad dwie trzecie Polaków planuje zakupy na Black Friday. Ilus.: Charles Deluvio / Unsplash

Ponad dwie trzecie dorosłych Polaków zamierza skorzystać z ofert Black Friday – wynika z najnowszego badania UCE RESEARCH i Shopfully Poland. Dane wskazują, że konsumenci podchodzą do promocji coraz bardziej świadomie, choć niezmiennie duża część rezygnuje z udziału w święcie zakupów. 

REKLAMA

Choć zdecydowana większość badanych planuje zakupy, eksperci zwracają uwagę, że mechanizmy konsumenckie różnią się od codziennego korzystania z promocji.

Dwie trzecie Polaków chce wziąć udział w Black Friday

"Patrząc ogólnie na tegoroczne wyniki, można powiedzieć, że duża część społeczeństwa zamierza kupić coś przy okazji Black Friday i to jest dobra wiadomość dla branży retailowej" – mówi Robert Biegaj z Shopfully Poland. 

Według raportu nawet 66,5 proc. dorosłych Polaków planuje zakupy na Black Friday. To niemal dokładnie tyle, co rok temu, kiedy podobny zamiar deklarowało nieco ponad 64 proc. ankietowanych. Równocześnie 18,8 proc. nie chce robić z tej okazji zakupów. To ponownie niemal identyczny wynik, co w ubiegłym roku (18,9 proc.) 

Badanie potwierdza specyfikę zakupów w ramach Black Friday. Nie są to artykuły codziennej potrzeby, a raczej większe inwestycje, takie jak perfumy czy elektronika. 

"Zakupy w ramach Black Friday z reguły są bardziej przemyślane niż codzienne sprawunki" – dodaje Biegaj. 

Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi

Niezmiennie prawie co piąty Polak nie uczestniczy w Black Friday. W ocenie ekspertów to grupa osób, która albo bardzo ostrożnie podchodzi do wydatków, albo nie widzi wartości w tego typu promocjach. Według autorów badania nie bez znaczenia jest jakość promocji w kraju. 

"U nas z reguły są oferowane towary gorszej jakości, końcówki kolekcji itd." – podkreśla Biegaj, porównując polski rynek do amerykańskiego.

Odsetek badanych, którzy nie podjęli decyzji o zakupach, spadł do 14,7 proc. z 17 proc. rok wcześniej. Analitycy uważają, że jest to wynik rosnącej świadomości konsumenckiej i lepszego planowania wydatków.

"Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać" – podsumowuje ekspert Shopfully.

Źródło: Retailnet