
Poczta Polska wprowadza nową usługę. Ucieszy ona zwłaszcza tych, którzy choć raz musieli czekać w długiej kolejce, by odebrać awizo. W życie wchodzi "doręczenie na życzenie". To tylko początek zmian, które czekają nas na Poczcie w 2026 roku.
W sytuacji, gdy listonosz doręczający list polecony lub paczkę nie zastanie nikogo w domu, zostawia awizo. To oznacza, że trzeba się przejść do placówki Poczty Polskiej, by odebrać przesyłkę. A jak wiemy, kolejki potrafią być długie. Bardzo długie.
Sprawę utrudniają także godziny otwarcia placówek. Jeśli przyjdziemy tuż przed zamknięciem, możemy się odbić od drzwi i musimy przyjść ponownie w innym terminie. Oprócz tego czas na odbiór przesyłek poleconych jest ograniczony. Wygląda jednak na to, że państwowy doręczyciel przesyłek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów.
"Doręczenie na życzenie". Nowa usługa Poczty Polskiej
Taka sytuacja niejednego potrafi wyprowadzić z równowagi. Jedna z czytelniczek "Faktu" przesłała do redakcji treść kwitka, który zostawił listonosz. Jak przeczytała: "Już dziś skorzystaj z nowej, wygodnej usługi doręczenie na życzenie, która polega na ponownym doręczeniu awizowanej przesyłki poleconej".
Z informacji dostępnych na stronie Poczty Polskiej dowiadujemy się, że dzięki usłudze "doręczenie na życzenie", awizowana przesyłka polecona zostanie ponownie doręczona pod adres wskazany na przesyłce.
"Możesz wybrać doręczenie pod pierwotny adres w wybranym przez Ciebie przedziale czasowym, w godzinach otwarcia placówki doręczającej ponownie awizowaną przesyłkę" – czytamy.
Opłata za usługę wynosi 4,50 zł. Zlecić doręczenie można na trzy sposoby:
Przesyłka może zostać dostarczona najwcześniej następnego dnia od momentu zlecenia usługi, ale nie później niż 14 dni od następnego dnia po pozostawieniu pierwszego awiza. Po tym czasie przesyłka wraca do nadawcy.
Zmiany w Poczcie Polskiej od 2026 roku
Od 1 stycznia 2026 roku Poczta Polska wprowadza zmiany w systemie e-doręczeń. Nowy etap oznacza koniec papierowych awizo w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Znaczna część urzędów będzie zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń.
Dotyczy to tylko osób, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE). Pozostałym obywatelom korespondencja będzie doręczana za pomocą usługi hybrydowej (PUH), czyli wysyłana cyfrowo, drukowana maszynowo w specjalnych ośrodkach Poczty Polskiej, a następnie dostarczana przez listonoszy.
Poczta Polska zachęca także do korzystania z usługi e-Polecony. Różnica między e-Doręczeniem a e-Poleconym polega na tym, że w e-Doręczeniu jedną ze stron zawsze jest podmiot publiczny, a usługa dla obywateli jest bezpłatna.
Natomiast e-Polecony to cyfrowa przesyłka wymieniana między podmiotami niepublicznymi, np. firmą i osobą prywatną. Dzięki e-Poleconemu można całkowicie wyeliminować korespondencję papierową.
Zobacz także
Źródło: Fakt
