
Max Factor to znana na całym świecie marka kosmetyczna. Za jej sukcesem stoi Maksymilian Faktorowicz – Polak żydowskiego pochodzenia, który zrewolucjonizował świat makijażu. Wprowadził na rynek szereg innowacyjnych kosmetyków i nie tylko. Przybliżamy jego historię.
Za wieloma polskimi markami kryją się ciekawe historie. Przykładem może być Empik i jego rozwój na przestrzeni lat. Są również polskie przedsiębiorstwa, które odniosły międzynarodowy sukces i wpłynęły na światowe trendy. Jednym z nich jest właśnie marka Max Factor.
Historia Max Factor. Marka, która zmieniła świat kosmetyków
Nazwa marki pochodzi od nazwiska jej założyciela – Maksymiliana Faktorowicza. Urodził się w 1872 lub 1877 roku (w zależności od źródeł) w Zduńskiej Woli w rodzinie żydowskiej.
Od najmłodszych lat chciał zostać artystą. Przełomem okazała się jego praca jako pomocnika w aptece – dzięki niej poznał działanie pierwszych mikstur o właściwościach leczniczo-kosmetycznych. Fascynacja nimi towarzyszyła mu już przez całe życie.
Następnie Maksymilian Faktorowicz znalazł zatrudnienie u perukarza – w jego warsztacie nauczył się splatać peruki, układać fryzury i wykonywać pierwsze makijaże. Później zdobywał doświadczenie w operze Teatru Wielkiego jako pomocnik kosmetologa. Następnie Faktorowicz otworzył własny sklep w Moskwie, w którym sprzedawał peruki i kosmetyki własnej produkcji: kremy, róże i perfumy. Z jego usług korzystał nawet wuj cara Mikołaja II, Aleksander Mikołajewicz.
Wraz z narastającymi nastrojami antysemickimi oraz narastającą kontrolą ze strony carskiej władzy, Faktorowicz w 1904 roku potajemnie wyemigrował z rodziną do Stanów Zjednoczonych. Na skutek błędu amerykańskiego urzędnika imigracyjnego zapisano w dokumentach, że nazywa się Max Factor. Tak też zapisał się na kartach historii. Nazwisko Faktorowicz było podobno zbyt trudne do przeliterowania, a tym bardziej do zapamiętania w USA.
Po przybyciu do Ameryki Maksymilian otworzył w Saint Louis salon fryzjerski "Factor". W 1907 lub 1908 roku przeniósł działalność do Los Angeles. Początkowo jego "Max Factor’s Antiseptic Hair Store" oferował głównie usługi fryzjerskie i perukarskie. W 1909 roku stworzył jednak pierwszą linię własnych kosmetyków: puder, róż, cienie i pomadki.
W 1914 roku Max Factor opracował nowy rodzaj makijażu filmowego, który łatwo się nakładało i zmywało. Wynalazł również pakowanie kosmetyków w tubki. To jemu przypisuje się popularyzację angielskiego określenia "make-up". Jego klientami byli aktorzy filmowi, w tym m.in. Charlie Chaplin.
W 1917 roku Faktorowicz rozpoczął współpracę z pierwszym profesjonalnym gabinetem charakteryzacji filmowej, prowadzonym przez George’a Westmore’a. Z czasem klientami Maxa Factora stały się największe gwiazdy Hollywood: Mary Pickford, Pola Negri, Gloria Swanson, Jean Harlow, Judy Garland, Rita Hayworth, Ginger Rogers, Marlena Dietrich, John Wayne, Frank Sinatra czy Rudolf Valentino.
To Max Factor ufarbował włosy Rity Hayworth na charakterystyczny rudy kolor, a dla Valentino opracował specjalny puder rozjaśniający cerę. Co więcej, to dzięki niemu kosmetyki przestały być zarezerwowane wyłącznie dla gwiazd i stały się dostępne dla zwykłych kobiet.
Dostrzegając potrzeby branży filmowej, Max Factor projektował kolejne innowacyjne produkty: szampon z henną, cienie do powiek, kredki do brwi czy sztuczne rzęsy.
Max Factor. Ciekawostki o polskim założycielu imperium kosmetycznego
W środowisku artystycznym słowo "make-up" było powszechnie znane i używane, jednak poza nim kobiety mówiły jedynie, że stosują kosmetyki. Nie mówiło się wprost, że robią makijaż. Syn Maksymiliana, Frank Factor namówił ojca do zmiany tego stanu rzeczy. Od lipca 1920 roku Max zaczął promować swoje produkty jako kosmetyki do makijażu.
Max Factor stworzył koncepcję "Society Make-Up". Klientki otrzymywały specjalną kartkę z listą produktów, dopasowanych do ich koloru cery, oczu i włosów, by stworzyć perfekcyjny makijaż w stylu hollywoodzkich gwiazd, którymi zachwycały się na ekranie.
W 1929 roku Max Factor otrzymał Oscara za wybitne osiągnięcia w dziedzinie charakteryzacji filmowej. Zmarł 30 sierpnia 1938 roku w wieku 61 lat i został pochowany w mauzoleum Beth Olem w Los Angeles. Do dziś określa się go mianem "hollywoodzkiego czarodzieja makijażu", pioniera, który stworzył własne imperium kosmetyczne i przywiózł do Ameryki "carskie tajniki pielęgnacji urody".
Po śmierci Maxa Factora firmę przejął jego syn, Frank Factor, który zmienił imię na Max (Max Factor Jr.). W kolejnych latach markę przejęły duże przedsiębiorstwa i do dziś pozostaje jednym z globalnych liderów w branży kosmetycznej.
Oto 10 legendarnych kosmetyków Max Factor:
Zobacz także
Źródła: Max Factor, Wirtualny Sztetl, polishnative.pl
