
Grupa Eurocash, do której należy sieć Delikatesy Centrum, przeprowadziła zdecydowane cięcia w spółce. Od początku roku zamknięto łącznie 119 placówek Delikatesy Centrum. Wiadomo, jakie są plany dotyczące przyszłości firmy.
Portal wiadomoscihandlowe.pl podaje, że od początku roku Grupa Eurocash zakończyła działalność 54 sklepów franczyzowych oraz 65 sklepów własnych Delikatesy Centrum. Największa fala zamknięć przypadła na trzeci kwartał 2025 r. Prezes grupy wskazał, że w tym okresie wyniki spółki okazały się niższe od zakładanych
Grupa Eurocash zamknęła 119 sklepów Delikatesy Centrum w Polsce
W trzecim kwartale 2025 r. proces likwidacji placówek znacząco przyspieszył. Eurocash zamknął w tym okresie 30 sklepów Delikatesy Centrum (w porównaniu z 19 w II kwartale i 16 w I kwartale).
Ma to być element strategii optymalizacji. Grupa zapowiada, że "planowana jest dalsza optymalizacja sieci" Delikatesy Centrum. Celem jest poprawa rentowności i dostosowanie się do nowej rzeczywistości na rynku.
Cięcia obciążają krótkoterminowo wyniki spółki. W III kwartale wygenerowały 11 mln zł kosztów jednorazowych, a w II kwartale 9 mln zł. Jednocześnie Eurocash prognozuje, że zamknięcia przyniosą wyraźne oszczędności: likwidacja 30 sklepów z III kwartału to 15,4 mln zł rocznie, a wszystkie zamknięcia od początku roku około 35 mln zł.
Przyszłość grupy Eurocash. Jaki jest plan?
Zamknięcie sklepów jest częścią transformacji Delikatesów Centrum. Od 2024 r. Eurocash przechodzi z modeli własnych na system agencyjno-franczyzowy, który jest tańszy i bardziej elastyczny, a w II kwartale 2025 r. pozwolił obniżyć koszty wynagrodzeń o 9,7 proc.
Drugim filarem zmian jest cyfryzacja sieci. Platforma Analityczna i systemy POS wspierają franczyzobiorców w podejmowaniu decyzji opartych na danych, a digitalizacja materiałów promocyjnych umożliwia lepsze dopasowanie ofert do lokalnych rynków. Działania te uzupełnia program Liga Niskich Cen, który pomaga sklepom w rywalizacji z dyskontami zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.
Mimo spadku sprzedaży detalicznej Eurocash utrzymał stabilny EBIT (zysk z działalności operacyjnej) i EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację i deprecjację). Masowe cięcia kończą jeden etap restrukturyzacji, otwierając drogę do nowego modelu działania.
9 grudnia 2025 r. firma przedstawi trzyletnią strategię, w której Delikatesy Centrum staną się elementem ekosystemu franczyzowego, a nie gęstą siecią sklepów, z przewidywalnym, skalowalnym modelem odpornym na wahania popytu.
Delikatesy Centrum to polska sieć marketów spożywczo-przemysłowych, działająca od 1999 r., a od 2006 r. należąca do Grupy Eurocash. Do tej grupy należą m.in. Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis oraz marki sklepów: abc, Delikatesy Centrum, Duży Ben, Groszek, Lewiatan, a do 2020 r. także Mila.
Zobacz także
Źródło: wiadomoscihandlowe.pl
