Kobieta przeprowadza test w fabryce. Przełomowa technologia powstaje w Polsce
Kobieta przeprowadza test w fabryce. Przełomowa technologia powstaje w Polsce Fot. ThisisEngineering/Unsplash

Do Aleksandrowa Łódzkiego trafiają technologie, które budują transport, energetykę i infrastrukturę na całym świecie. ABB przenosi do Polski produkcję z Europy i Azji, inwestuje w innowacje i tworzy tu jedno ze swoich najważniejszych centrów inżynieryjnych. Dlaczego globalny gigant stawia właśnie na nasz kraj?

REKLAMA

W Aleksandrowie Łódzkim działa dziś zakład, który z lokalnego projektu zbudowanego od zera wyrósł na strategiczny punkt na mapie ABB. Około 90 proc. produktów powstających w fabryce trafia na eksport — do ponad 50 państw na kilku kontynentach.

Globalny koncern wybiera Polskę. Produkcja przeniesiona z Europy i Azji

Jak mówi cytowany przez Strefę Biznesu Paweł Mastalerz, dyrektor zakładu: "Wiele urządzeń wytwarzanych obecnie w Polsce było wcześniej produkowanych w fabrykach w Szwajcarii, Finlandii czy Chinach. Teraz ich rozwój i produkcję przejął Aleksandrów Łódzki. Nie z powodu niższych kosztów pracy, lecz ze względu na kompetencje i jakość".

Polski zakład stopniowo przejmował kompetencje fabryk m.in. w Szwajcarii, Szwecji, Kanadzie czy Chinach. Dziś nie tylko produkuje systemy zasilania i napędów, ale również prowadzi zaawansowane prace badawczo-rozwojowe.

To jedna z najważniejszych fabryk ABB w zakresie technologii wspierających przemysł i transport — od kolejnictwa, po energetykę i projekty infrastrukturalne.

Inżynierowie z Aleksandrowa tworzą rozwiązania dla świata

W zakładzie pracuje 569 osób, z czego ponad połowa to inżynierowie, projektanci i specjaliści wysokiej klasy. Pozostali to wysoko wykwalifikowani monterzy i testerzy. Zespół od dawna nie wykonuje już prostych zadań — dziś współtworzy globalne innowacje. Polski oddział odpowiadał m.in. za:

  • podstację elektroenergetyczną dla Mont-Blanc Express w Alpach,
  • system transportowy lotniska LAX w Los Angeles,
  • projekt pierwszego w Polsce pojazdu szynowego z napędem wodorowym (system odbioru i dystrybucji energii z ogniwa),
  • technologie pracujące w ekstremalnych warunkach — od mrozu tuneli alpejskich po ruch ciągły 24/7.
  • Produkty tworzone w Aleksandrowie są często niewidoczne dla użytkowników, ale kluczowe dla działania pojazdów i instalacji przemysłowych. To m.in.: konwertery dla morskich farm wiatrowych, systemy sterowania dla tramwajów i pociągów, napędy stosowane w przemyśle ciężkim czy przekształtniki średniego napięcia.

    To technologie, które decydują o płynnym ruszaniu pojazdów, efektywności hamowania, odzysku energii czy stabilnej pracy instalacji.

    Przemysł 4.0 tworzony lokalnie

    Wiele innowacji powstaje z inicjatywy polskich inżynierów. W zakładzie opracowano m.in.:

  • autonomiczny system testowania elektroniki,
  • pojazdy AGV do transportu materiałów wewnątrz fabryki,
  • cyfrowy system monitorowania procesów montażowych (MES),
  • narzędzia podnoszące jakość i automatyzujące kontrolę produkcji.
  • Dyrektor zakładu tłumaczy jasno: "W przemyśle tej skali nikt nie przenosi produkcji wartej miliony euro, by zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych na godzinie. Decydują umiejętności, organizacja i niezawodność, a Aleksandrów spełnia te kryteria w pełni".

    Mimo wygaszenia jednego z obszarów działalności (produkcji silników niskiego napięcia), fabryka rozwija zaawansowane linie technologiczne i umacnia pozycję centrum badań, inżynierii i produkcji.

    Źródło: Strefa Biznesu