Jaki jest idealny prezent pod choinkę? Widać wyraźny trend.
Jaki jest idealny prezent pod choinkę? Widać wyraźny trend. Fot. freestocks/Unsplash

Święta już za kilka dni, a wraz z nimi trwa zakupowe szaleństwo w poszukiwaniu prezentów dla rodziny i bliskich. W najnowszym badaniu Polacy odpowiedzieli na pytanie, jaki prezent pod choinkę uważają za idealny oraz jakie dylematy towarzyszą im podczas świątecznych zakupów.

REKLAMA

Z najnowszego badania pracowni SW Research, przeprowadzonego na zlecenie Empiku, wynika natomiast, że 71 proc. ankietowanych uważa, iż idealny prezent to taki, który pokazuje, że ktoś naprawdę dobrze zna osobę obdarowywaną. To wyraźny sygnał, że coraz większe znaczenie ma personalizacja i dopasowanie upominku do konkretnej osoby.

Idealny prezent pod choinkę to ten spersonalizowany

Polacy chcą, aby prezent sprawiał radość i zaskakiwał, ale jednocześnie był praktyczny. 62 proc. badanych lubi niespodzianki, a 58 proc. najbardziej ceni upominki, które pozwalają odkryć coś nowego. Z drugiej strony 59 proc. respondentów uważa, że idealny prezent powinien być użyteczny.

Można wywnioskować, że najlepiej sprawdzają się podarunki łączące emocje z codzienną funkcjonalnością. Znalezienie odpowiedniego prezentu to dla niektórych nie lada wyzwanie.

Dla 28 proc. badanych znalezienie odpowiedniego upominku dla jednej osoby zajmuje kilka dni. Co piąty respondent potrzebuje na to od pół godziny do godziny, a około 10 proc. poświęca na decyzję jeszcze więcej czasu. Dane te pokazują, że świąteczne zakupy prezentowe to dla wielu osób proces, który wymaga namysłu, porównań i szukania inspiracji.

W podjęciu decyzji coraz częściej pomagają gotowe zestawienia i przewodniki prezentowe dostępne na stronach wielu sklepów oraz w mediach społecznościowych.

Co robimy z nietrafionymi prezentami?

Lubimy też być obdarowywani – niemal połowa respondentów (47 proc.) przyznaje, że najbardziej ceni te upominki, na które sami raczej by się nie zdecydowali. Święta to zatem idealna okazja, by podarować bliskim coś nieoczywistego.

Coraz więcej osób podkreśla, że prezent nie musi być materialny – uważa tak 65 proc. badanych, a 62 proc. respondentów jest zdania, że liczy się przede wszystkim gest i pamięć o drugiej osobie.

Mimo starań nie zawsze udaje się trafić w gust. 67 proc. ankietowanych przyznaje, że zdarzyło im się dostać nietrafiony prezent. Najczęściej jednak reagują na to ze spokojem. 39 proc. osób korzysta z upominku mimo wszystko, a tyle samo odkłada go na półkę lub do szafy.

Co czwarty badany przekazuje prezent dalej, przy czym częściej robią to kobiety niż mężczyźni. Młodsi coraz częściej decydują się też na sprzedaż lub wymianę prezentów online. Takie rozwiązanie wybiera 27 proc. przedstawicieli pokolenia Z.

Polacy chcą, by prezenty były trafione. Oczekują, że będą one dopasowane do osoby, jej stylu życia i zainteresowań, dlatego coraz częściej szukają gotowych inspiracji i podpowiedzi, które ułatwiają wybór.