
Pracownia SW Research na zlecenie Empiku przeprowadziła badanie wśród Polaków. Wynika z niego, że uwielbiamy dawać prezenty, ale świąteczne zakupy często bywają stresujące, zarówno ze względu na budżet, jak i brak pomysłów.
Najczęściej wskazywaną emocją podczas kupowania prezentów jest przyjemność z samego dawania. Odpowiedź tę wybrało 45 proc. ankietowanych. Jednocześnie przygotowanie upominków to również spory wysiłek.
Polacy uwielbiają dawać prezenty. Jest jednak "ale"
Co czwarty respondent przyznaje, że wybieranie prezentów bywa stresujące. Największym problemem jest skala. Większość badanych (60 proc.) planuje kupić co najmniej pięć upominków. Brak pomysłów to bariera dla 38 proc. respondentów, częściej odczuwana przez mężczyzn (41 proc.) w porównaniu do kobiet (35 proc.).
Co trzecia osoba martwi się, że prezent się nie spodoba (34 proc.), a w tym przypadku kobiety są bardziej ostrożne (39 proc.) niż mężczyźni (30 proc.). Prawie tyle samo ankietowanych (29 proc.) odczuwa presję finansową.
W praktyce oznacza to, że przygotowania do Świąt często zamieniają się w pasmo trudnych decyzji np. komu co kupić, w jakiej cenie i jak dopasować prezent do zainteresowań danej osoby. Sama radość z dawania pozostaje, ale droga do niej nie zawsze jest łatwa.
Kobiety częściej planują prezenty wcześniej. 41 proc. uczestniczek badania zaczyna myśleć o nich już w listopadzie, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 26 proc. Panowie częściej zostawiają zakupy na początek grudnia, a co piąty rusza do sklepów dopiero tuż przed Wigilią, kiedy wybór jest już trudniejszy.
Największym wyzwaniem są prezenty dla nastolatków (29 proc.) z ich sprecyzowanymi gustami, tuż za nimi plasują się partnerzy i partnerki (26 proc.), czyli osoby, które dobrze znamy, ale nie łatwo jest je zaskoczyć prezentem.
Skąd czerpiemy inspiracje na prezenty?
Zgodnie z wynikami badania, inspiracji szukamy głównie w internecie (49 proc.) i u bliskich osób (41 proc.). Social media wskazało 17 proc. ankietowanych. Coraz częściej Polacy proszą o pomoc sztuczną inteligencję. Tę odpowiedź wybrało 11 proc. respondentów.
Wśród młodszych pokoleń to rozwiązanie jest jeszcze bardziej powszechne (21 proc. wśród ankietowanych w wieku 18-24 lata i 18 proc. w grupie 25-34 lata). Klienci Empiku mogą skorzystać z agenta AI, który pomaga znaleźć idealny prezent spośród milionów produktów
Tegoroczne badanie pokazuje, że świąteczne prezenty są dla Polaków ważne, ale wymagają sporo wysiłku. Lista zakupów się wydłuża, pomysłów czasem brakuje, a zależy nam, by trafić w gust bliskich i spełnić ich oczekiwania. Dla 70 proc. osób idealny prezent to taki, który pokazuje, że dobrze znamy obdarowywaną osobę.
Badanie SW Research na zlecenie Empiku przeprowadzono w dniach 24–27 listopada 2025 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1001 dorosłych respondentów.
Jak pisaliśmy w INNPoland, również Allegro proponuje nowoczesne narzędzie użytkownikom - osobistego asystenta zakupów. W innym badaniu Polacy wskazali, co najczęściej kupują bliskim na prezent. Lista może pomóc niezdecydowanym.
Zobacz także
