
Polska grupa Empik w dalszym rozwoju stawia na sztuczną inteligencję. Firma rozwija jedną z największych baz danych odnośnie zachowań klientów we wszystkich swoich kanałach, zarówno online i offline. Dzięki ostatnim działaniom tym zakresie Empik w ciągu roku zrealizował ponad miliard spersonalizowanych kampanii marketingowych.
Empik nie zwalnia tempa i stale inwestycje w technologiczne rozwiązania. Firma postawiła na jedno z najbardziej zaawansowanych zapleczy analitycznych, aby tworzyć nowoczesne doświadczenia zakupowe dla swoich klientów.
Empik stawia na sztuczną inteligencję
Wśród ostatnich działań wdrożonych przez firmy znalazły się rozwiązania opracowane przez wewnętrzny zespół data science, m.in.:
Dzięki tym działaniom Empik nie tylko usprawnił procesy operacyjne, ale także zwiększył efektywność zarządzania ofertą i dostępnością produktów w różnych kanałach sprzedaży.
Prezes Grupy Empik Ewa Szmidt podkreśla znaczenie sztucznej inteligencji w zrozumieniu zachowań konsumentów:
"To co nasi klienci widzą w aplikacji czy na stronie internetowej jest dopasowane do ich preferencji i zainteresowań. Również to jakie książki znajdują się na półkach w lokalnym salonie Empiku jest wynikiem analizy preferencji przez sztuczną inteligencję oraz wczesnego identyfikowania trendów. Dzięki połączeniu naszych kompetencji i dostępnych na rynku technologii mamy możliwość jeszcze skuteczniej dopasowywać ofertę i dbać o indywidualne doświadczenia zakupowe każdego klienta".
Polska firma technologiczna Synerise jest jednym z partnerów technologicznych Empiku w zakresie integracji i przetwarzania danych. Spółka wdrożyła system analizujący zachowania klientów w czasie rzeczywistym online oraz w salonach.
W efekcie Empik może precyzyjnie segmentować ponad 11 milionów klientów i zaoferować im personalizowane doświadczenia zakupowe, od kampanii marketingowych po rekomendacje produktowe i indywidualne oferty
Jarosław Królewski, CEO Synerise podkreśl, że partnerstwo z Empikiem to “strategiczna synergia dwóch ambitnych, polskich marek, które mają odwagę kwestionować status quo”.
– To relacja oparta na wzajemnym stymulowaniu się do innowacji, intelektualnych wyzwaniach i wspólnym przesuwaniu granic tego, co możliwe w nowoczesnym handlu –dodał.
Ponad miliard spersonalizowanych kampanii dla klientów Empiku
Kluczowym elementem współpracy z Synerise jest wykorzystanie silników rekomendacyjnych do pełnej personalizacji oferty w serwisie Empik.com i aplikacji mobilnej. System uwzględnia preferencje użytkowników tj. ulubione gatunki i autorów, oczekiwane premiery, poziom cenowy czy preferowaną lokalizację zakupów.
W ten sposób znacząco zwiększa trafność podpowiedzi i komfort zakupów. Jeśli produkt jest niedostępny online, system automatycznie sprawdza jego dostępność w pobliskim salonie, bazując na historii zakupów i najczęściej wybieranych punktach odbioru.
W 2024 roku Empik zrealizował ponad miliard spersonalizowanych kampanii direct marketingowych, w tym 170 milionów w trybie automatycznym i w czasie rzeczywistym. Kampanie te mają pięciokrotnie wyższy współczynnik konwersji niż standardowe działania marketingowe.
Dodatkowo w serwisie i aplikacji działało ponad 600 personalizowanych scenariuszy, modułów i banerów, generując około 430 milionów wyświetleń. Efektem jest kilkuprocentowy wzrost konwersji online, zwiększenie efektywności operacyjnej w sklepach stacjonarnych oraz rekordowy poziom satysfakcji klientów.
Empik to założona w 1948 roku znana polska sieć sklepów oraz platforma e-commerce sprzedająca szeroki asortyment produktów. Znajdziemy tam m.in. książki, filmy, gry, płyty CD z muzyką, artykuły elektroniczne czy papiernicze. Nie wszyscy wiedzą, że Empik to rozwinięcie słów elektronika, muzyka, prasa i książki. Wywodzi się z nazwy sieci Klubów Międzynarodowej Prasy i Książki (KMPiK).
Zobacz także
