
W ostatnich latach Polska zwiększa eksport żywności, która staje się naszym znakiem jakości i cieszy się rosnącym uznaniem za granicą, nie tylko w Europie. Dynamiczny wzrost odnotowują dwie kategorie produktów.
Jak poinformował Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR), eksport polskich produktów rolno-spożywczych notuje kolejny rok wzrostów. W okresie od stycznia do października 2025 r. jego wartość osiągnęła 48,5 mld euro, co oznacza wzrost o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r.
Eksport polskich produktów w górę
Największym zainteresowaniem wśród eksportowanych towarów cieszyły się mięso i jego przetwory oraz tytoń i wyroby tytoniowe.
Wzrost wartości polskiego eksportu żywności w dużej mierze wynikał z wyższych cen na rynkach międzynarodowych. Biuro Analiz i Strategii KOWR podkreśla, że rosnące wskaźniki FAO Food Price Index (FFPI), mierzące zmiany cen globalnych produktów spożywczych, sprzyjały korzystniejszym warunkom sprzedaży dla polskich eksporterów.
Największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych pozostają państwa Unii Europejskiej. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 r. do krajów wspólnoty trafiły towary o wartości 36,5 mld euro, czyli trzy czwarte całego eksportu, co oznacza wzrost o 10 proc. w porównaniu z 2024 rokiem.
Najwięcej zarobiły Niemcy (12,3 mld euro, +8 proc.), Francja (3,4 mld euro, +23 proc.), a także Niderlandy, Włochy i Czechy.
Te produkty cieszą się największą popularnością
Wśród najważniejszych kategorii eksportowych do UE wyróżniały się tytoń i wyroby tytoniowe (4,1 mld euro, +1 proc.) oraz mięso drobiowe (3,5 mld euro, +27 proc.). Dobre wyniki przyniosła także sprzedaż produktów mlecznych, wołowiny, ryb i przetworów, a także wyrobów czekoladowych i piekarniczych.
Eksport do państw spoza UE wyniósł w tym samym okresie 12 mld euro, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Największe rynki zbytu w tej grupie stanowiły:
Do państw spoza UE eksportowano w głównej mierze mięso (1,4 mld euro, +8 proc.), produkty mleczne, czekolada, pieczywo, tytoń oraz karmę dla zwierząt. KOWR zwraca jednak uwagę, że wzrost eksportu był częściowo hamowany przez umocnienie złotego wobec dolara, co wpływało na konkurencyjność polskich produktów.
Dynamiczny rozwój odnotowano na wybranych rynkach poza UE. Wzrosty sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim sięgały 30 proc. w Serbii i Albanii, 28 proc. na Ukrainie, a także znacząco rosły w krajach Azji Południowo-Wschodniej – na Tajwanie (+49 proc.), Filipinach (+22 proc.), w Wietnamie (+19 proc.), Malezji (+18 proc.) i Korei Południowej (+11 proc.).
Zobacz także
Źródło: Business Insider
