Podróż z Krakowa do Gdańska potrwa trzy godziny. Wiemy, ile będzie to kosztować

Patrycja Wszeborowska
Z Krakowa nad morze szybciej, niż w góry? To właśnie obiecuje Ministerstwo Infrastruktury. Zapowiada, że inwestycje kolejowe towarzyszące budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, mają zwiększyć dostęp Polaków do transportu kolejowego. Przy dobrych wiatrach potrwają niecałą dekadę.
Dzięki budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego ma powstać 1300 km nowych linii kolejowych fot. Renata Dąbrowska / Agencja Gazeta
Budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Baranowem ma towarzyszyć prężna rozbudowa infrastruktury kolejowej. W planach ma powstać 1300 km nowych linii. Rząd chce w ten sposób ułatwić obywatelom dotarcie na megalotnisko.

Na inwestycji wyjątkowo skorzystać ma m. in. Małopolska, jak donosi „Wyborcza”. Dzięki nowym połączeniom, z Krakowa będzie możliwe dotrzeć do Gdańska w zaledwie 3 godziny. To szybciej, niż dziś ze stolicy Małopolski do Zakopanego. To wszystko ma powstać do 2027 roku.

Ile to będzie kosztować
Jednak sama modernizacja istniejących linii kolejowych nie wystarczy. Eksperci zapowiadają, że trzeba będzie zainwestować także w tzw. kolej dużych prędkości, która rozwija prędkość 250-300 km na godz. Ministerstwo na razie analizuje tę możliwość.


Przebudowa infrastruktury ma kosztować ok. 30-40 mln zł. Czyli drugie tyle, co nowy port lotniczy. Ministerstwo planuje jednak nie łożyć na to z własnej kieszeni, tylko zdobyć środki z Unii Europejskiej.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi wiele kontrowersji. Budowa CPK wiąże się bowiem z wysiedleniem około 2,5 tys. osób. Od strony mieszkańców gminy Baranów padają liczne, pełne rozgoryczenia słowa.