Dziwny przetarg w TVP. Kurski wybrał najdroższą ofertę za zbadanie wizerunku swojej telewizji

Adam Sieńko
TVP rozpisała przetarg na sondaż, w którym zwycięzca zbada wizerunek kanałów publicznego nadawcy na tle konkurencji. Triumfatorem okazała się firma, która rzuciła za tę usługę zdecydowanie najwyższą kwotę.
Przetarg TVP polegający na zbadaniu wizerunku kanałów publicznego nadawcy na tle konkurencji wygrał Instytut Kantar Polska Sławomir Kamiński / Agencja Gazeta
Do przetargu zgłosiły się firmy Indicator, Market Research World i Instytut Kantar Polska. Badanie ma na celu ustalenie potrzeb odbiorców telewizji publicznej i tego, w jaki sposób TVP na nie odpowiada. Nadawcy zależy na zarysowaniu, jak na jego tle wypada główna konkurencja. Dlatego też TVP i i TVP2 będą porównywane do Polsatu i TVN, TVP Info do TVN24 i Polsat News, TVP Kultura do Kino Polska czy Stopklatki.

Ostateczny wybór padł na Kantar Polska – podają „Wirtualne Media”. Instytut otrzymał maksymalną liczbę punktów. Zaproponował jednocześnie zdecydowanie najwyższą cenę – aż 329 tys złotych. Druga oferta, od Indicator, opiewała na 133 tys, Market Research World chciał natomiast 55 tys. TVP nie podała przyczyn odrzucenia dwóch ostatnich ofert.


Problemy finansowe TVP?
TVP od pewnego czasu mierzy się z poważnymi problemami finansowymi. Z danych przekazanych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego wynika, że tylko jeden oddział regionalny TVP zakończył pierwsze półrocze 2018 z nadwyżką. Prezes Kurski twierdzi, że spółka odnotowała w tym czasie 132 mln zł zysku, nie chciał jednak podać dokładnych wyliczeń.

Nie wiadomo również, czy telewizja publiczna zarobiła na zakupieniu praw do pokazywania mundialu w Rosji. TVP nie chce podać danych. Wcześniej Dziennikarze Gazety Wyborczej ustalili jednak, że Telewizja Polska jeszcze w 2016 roku zapłaciła za prawa medialne do najważniejszych wydarzeń piłkarskich w latach 2018-22 aż 70 mln euro (ponad 300 mln zł).