AliExpress może mieć poważne kłopoty. Twierdzą, że chiński gigant łamie europejskie prawo

Patrycja Wszeborowska
Organizacje konsumenckie biją na alarm. Uważają, że chińska platforma zakupowa AliExpress łamie europejskie prawo. Odzywają się zatem do brukselskich urzędników o uregulowanie rynku i zadbanie o ok. 330 mln klientów z UE, którzy korzystają z azjatyckiej strony.
Według europejskich organizacji konsumenckich AliExpress łamie prawo europejskie. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
AliExpress łamie unijne prawo?
Jak podaje serwis Deutsche Welle, to nie pierwszy raz, gdy AliExpress wpada w unijne kłopoty. Sześć europejskich organizacji konsumenckich uważa, że chińska platforma niewystarczająco chroni unijnych klientów i ubiega się o prześwietlenie strony przez unijnych urzędników.

Według organizacji, platforma przede wszystkim nie daje klientom możliwości zwrotu towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny, co w UE jest standardem. Co więcej, na stronie nie można znaleźć informacji o konieczności dołączenia przez sprzedawcę 2-letniej gwarancji do sprzedawanego produktu.


Zastrzeżenia organizacji budzi również rozwiązywanie sporów między sprzedawcą z AliExpress a kupującym wyłącznie w sądzie arbitrażowym w Hong Kongu. Prawo w Europie dopuszcza sytuację, w której klient może zgłosić postępowanie do sądu krajowego. Dodatkowo trudno połapać się w zapisach o warunkach umowy kupna i sprzedaży, ponieważ są umieszczane w różnych zakładkach, mało czytelne i nierzadko w obcym języku.

To wszystko sprawia, że europejski klient, nawet mimo starań, nie ma możliwości otrzymać pełnej informacji o przysługujących mu prawach. To z kolei jest niezgodne z prawem europejskim.

Kłopoty AliExpress w Polsce

Nie tylko organizacje konsumenckie mają zastrzeżenia do chińskiego giganta zakupowego. Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, na paczki z Chin ostrzy sobie również zęby resort finansów oraz fiskus, w czym pomóc ma im Poczta Polska. Narodowy operator pocztowy ma za zadanie monitorować przesyłki z chińskich sklepów, a następnie zgłaszać skarbówce, kto nie zapłacił podatku od tych zakupów.

W sierpniu ubiegłego roku Ministerstwo Finansów wydało komunikat, w którym przypomniało klientom AliExpress, że od zakupów na platformie należy zapłacić podatek VAT, niezależnie od ich wartości.